Az autógyártás is zöldé válik

Lehet, hogy autóink egyre zöldebbek, de a gyártás még mindig komoly környezetszennyezéssel jár. Persze nem mindenhol: a Renault most meglepően tiszta üzemű gyárat épít a marokkói Tangerben.

Egy autó nemcsak a kipufogógázzal terheli környezetét, hanem a gyártása során felhasznált energiával és persze az autógyár által termelt hulladékkal is. Nem mindegy hát, hogy maga az autó milyen körülmények között jön világra: ezért is olyan fontos minden olyan kezdeményezés, amely magát a gyártást igyekszik tisztábbá tenni. Ennek iskolapéldája lehet az a karosszériaüzem, amelyet most készül létesíteni a Renault-Nissan szövetség, és ahol a 2012-re tervezett gyárindítást követően minden eddiginél kisebb környezeti terheléssel készülhetnek a konszern kisautó-padlólemezére épülő modellek. Első lépésben radikálisan mérséklik az üzem széndioxid-kibocsátását: a világ egyik legnagyobb környezetvédelmi szolgáltatójával karöltve több ponton módosították az egyes üzemi folyamatok energiafelhasználását. Például új fényezési folyamatot dolgoztak ki, különös tekintettel a festék beégetésére; mivel ez a lépés teszi ki az egész üzem hőenergia-szükségletének 70 százalékát, létfontosságú volt a racionalizálás, aminek következtében az üzem éves hőfelhasználását több mint 40 gigawattórával csökkentették.

 
A fennmaradó energiát megújuló forrásokból állítják elő. Az üzemben felhasznált elektromos áram a marokkói energiahivatal kampánya nyomán létrejövő vízerőművekből származik majd, a különböző gyártási folyamatokban használatos, nagy nyomású, túlhevített vizet pedig biomassza-tüzelésű bojlerekben melegítik. Ezek tüzelőanyagául részben a helyben megtermő olajbogyó magva, részben a Dél-Európából származó eukaliptuszfa szolgál; utóbbi négy éven belül kiváltható lesz helyi termesztésű eukaliptuszokkal. Mindezek eredményeképpen az üzem 98 százalékkal kevesebb széndioxidot bocsát ki, mint egy hasonló gyártókapacitású (400 000 autó / év), hagyományos autógyár. Ez 135 000 tonnával kevesebb széndioxidot jelent évente, s a fennmaradó 2 százalékot CO2-kvóta vásárlásával, vagy megújuló energiaforrások helyben történő előállításával fogja semlegesíteni az üzem.

 
Ami a vízgazdálkodást illeti, a tangeri létesítmény szintén komoly eredményeket ígér: a tervek szerint a telepet egyáltalán nem hagyja el ipari szennyvíz, a tényleges vízfelhasználást pedig 70 százalékkal csökkentették. Ezt részben az egyes gyártási fázisok átalakításával, másrészt az ipari szennyvíz maradéktalan tisztításával érik el: az újszerű kezelési folyamatok során nyert víz tisztasága minden előírásnak megfelel, így újra felhasználható a gyártásban. Mindez évente 437 500 köbméternyi ivóvíz megtakarítását jelenteni – ennyi vízzel pedig 175 olimpiai versenymedencét lehetne megtölteni.

Ajánlott tartalom

Ismét elektromos buszokat tesztelnek Budapesten

Elektromos csuklós buszokat tesztelnek Budapesten, a járművekkel 7-es és a 8E busz vonalán lehet ingyenesen utazni - tájékoztatta a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), a BKV Zrt. és az ArrivaBus kedden közös közleményben az MTI-t.