Az “elviteles szindróma” – fenntarthatónak mondják, de nem az

A vezető világmárkává fejlődött kávéházláncok elképesztően nyereséges vállalkozások. Úgy próbálnak az ökotudatos fogyasztók kedvében járni, hogy elvitelre szánt poharaikat újrahasznosíthatónak tüntetik fel, pedig sok helyen erről szó sincs. Pedig lenne rá megoldás.

Egyes világvárosokban mintha sport lenne, hogy az öltönyös yuppie-k és a blézeres menedzsernők két dologgal a kezükben sietnek irodaházuk felé: eldobható kávés pohárral és aktatáskával. Nagy biznisz a kávéház-franchise. Trendi dolog beülni a kávézókba és oda megbeszélni magán vagy szakmai jellegű találkozókat. Az Írországban és Angliában üzemelő Caffé Nero Angliában 2015-ben 23,6 millió font profitot könyvelt el, míg a Starbucks 19,15 milliárd dolláros forgalomból 2,76 milliárdos nyereségre tett szert. Nem kis részben a Costa Coffee egységeinél tapasztalt 16 százalékos forgalomnövekedésnek köszönhető, hogy az anyavállalat, a Whitbread 291 millió fontos profitot termelt tavaly.

Bonyolult termékdizájn

A kávéház-hálózatok, mint a(z évente 54 millió poharat elhasználó) Caffé Nero vagy a Pret újrahasznosításra utaló zöld nyilas szimbólumokkal hirdetik magukat: az utóbbi azt mondja, hogy “újrahasznosítható”, az előbbi pedig azt, hogy “újrahasznosított”, tehát vélhetően már újrafeldolgozott anyagból készült a pohár. A Pretnek végül szembe kellett néznie a realitással: kevés papírbedolgozó üzem fogadja el a poharait Angliában. Ezért úgy döntöttek, leveszik a zöld szimbólumot róluk. (Pedig jó lenne ha többet foglalkoznánk az újrahasznosítással!)

Általánosságban véve nem elég környezetbarát az eldobható kávés poharak dizájnja. A poharakra felvitt műanyagréteg, a polietilén alkalmatlanná teszi e tárgyakat arra, hogy könnyedén feldolgozhassák őket a hulladék-újrahasznosító üzemek berendezései. (Magyarországon is van olyan kiskereskedelmi vállalkozás, amely szakított a csomagolóanyagokkal!)

A Caffé Nero szóvivője elismerte, hogy ezt a réteget valóban el kéne távolítani, hogy az újrahasznosítás megtörténhessen. A Costa szóvivője viszont azt bizonygatta, hogy a polietilénréteg “elfogadott a kevert papírú újrahasznosításban”. Angliában a McDonald’s poharainak kétharmada a szeméttelepeken végzi. A hagyományos papírfeldolgozó üzemek nem tudják leválasztani a papírra erősített vékony műanyagréteget. Angliában egy telep van csak, amely kezelni tudná ezeket a poharakat, de az Cumbriában van és a kávéház-hálózatok nem áldoznak rá, hogy egy távoli vidéki településre küldjék az ajtajaik mellett álló kukákba dobott poharakat. Ezt egy celebséf, Hugh Fearnley-Whittingstall leplezte le. A sajtó felhördült.

A Costa képviselői állítják, hogy poharuk újrahasznosítható a normál papírral együtt, de “komoly kételyek merülnek fel a felől, hogy ez tényleg így működik-e”, írta a Daily Mail. Pedig lehetne környezetkímélőbb a poharak összetétele, ha a vállalatok gondot fordítanának erre. A poharak papíralapanyagát olyan fákból termelik, melyeknek 80 évbe telik, hogy e célra alkalmasak legyenek. A Föld Barátainak Gyermekei környezetvédő szervezet brit aktivistái jelentést adtak ki a problémáról. Jenny Jones, a brit Zöld Párt képviselője azt nyilatkozta a Daily Mailnek, hogy a félrevezető taktika “valószínűleg jogsértő”. A céges zöldre festés újabb esete állhat fenn.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

Kihalás fenyeget minden ötödik európai madárfajt

Minden ötödik madárfajt, köztük a sárszalonkát, a sarlósfecskét és a vetési varjút is a kihalás fenyegeti Európában a BirdLife madárvédelmi szervezet legújabb vörös listája szerint.