Egyes világvárosokban mintha sport lenne, hogy az öltönyös yuppie-k és a blézeres menedzsernők két dologgal a kezükben sietnek irodaházuk felé: eldobható kávés pohárral és aktatáskával. Nagy biznisz a kávéház-franchise. Trendi dolog beülni a kávézókba és oda megbeszélni magán vagy szakmai jellegű találkozókat. Az Írországban és Angliában üzemelő Caffé Nero Angliában 2015-ben 23,6 millió font profitot könyvelt el, míg a Starbucks 19,15 milliárd dolláros forgalomból 2,76 milliárdos nyereségre tett szert. Nem kis részben a Costa Coffee egységeinél tapasztalt 16 százalékos forgalomnövekedésnek köszönhető, hogy az anyavállalat, a Whitbread 291 millió fontos profitot termelt tavaly.
Bonyolult termékdizájn
A kávéház-hálózatok, mint a(z évente 54 millió poharat elhasználó) Caffé Nero vagy a Pret újrahasznosításra utaló zöld nyilas szimbólumokkal hirdetik magukat: az utóbbi azt mondja, hogy “újrahasznosítható”, az előbbi pedig azt, hogy “újrahasznosított”, tehát vélhetően már újrafeldolgozott anyagból készült a pohár. A Pretnek végül szembe kellett néznie a realitással: kevés papírbedolgozó üzem fogadja el a poharait Angliában. Ezért úgy döntöttek, leveszik a zöld szimbólumot róluk. (Pedig jó lenne ha többet foglalkoznánk az újrahasznosítással!)
Általánosságban véve nem elég környezetbarát az eldobható kávés poharak dizájnja. A poharakra felvitt műanyagréteg, a polietilén alkalmatlanná teszi e tárgyakat arra, hogy könnyedén feldolgozhassák őket a hulladék-újrahasznosító üzemek berendezései. (Magyarországon is van olyan kiskereskedelmi vállalkozás, amely szakított a csomagolóanyagokkal!)
A Caffé Nero szóvivője elismerte, hogy ezt a réteget valóban el kéne távolítani, hogy az újrahasznosítás megtörténhessen. A Costa szóvivője viszont azt bizonygatta, hogy a polietilénréteg “elfogadott a kevert papírú újrahasznosításban”. Angliában a McDonald’s poharainak kétharmada a szeméttelepeken végzi. A hagyományos papírfeldolgozó üzemek nem tudják leválasztani a papírra erősített vékony műanyagréteget. Angliában egy telep van csak, amely kezelni tudná ezeket a poharakat, de az Cumbriában van és a kávéház-hálózatok nem áldoznak rá, hogy egy távoli vidéki településre küldjék az ajtajaik mellett álló kukákba dobott poharakat. Ezt egy celebséf, Hugh Fearnley-Whittingstall leplezte le. A sajtó felhördült.
A Costa képviselői állítják, hogy poharuk újrahasznosítható a normál papírral együtt, de “komoly kételyek merülnek fel a felől, hogy ez tényleg így működik-e”, írta a Daily Mail. Pedig lehetne környezetkímélőbb a poharak összetétele, ha a vállalatok gondot fordítanának erre. A poharak papíralapanyagát olyan fákból termelik, melyeknek 80 évbe telik, hogy e célra alkalmasak legyenek. A Föld Barátainak Gyermekei környezetvédő szervezet brit aktivistái jelentést adtak ki a problémáról. Jenny Jones, a brit Zöld Párt képviselője azt nyilatkozta a Daily Mailnek, hogy a félrevezető taktika “valószínűleg jogsértő”. A céges zöldre festés újabb esete állhat fenn.
A teljes cikk itt olvasható.