Továbbra is az energia- és alapanyagárak változása, illetve a turbulens gazdasági környezet jelenti a legnagyobb kihívást a magyar mikro- és kisvállalkozások számára – közölte az MBH Bank reprezentatív felmérése alapján csütörtökön az MTI-vel.
Akár, 5 millió forint vissza nem térítendő támogatás napelemre és energiatárolóra! Kalkuláljon itt! (x)
A kutatásból kiderül, hogy az inflációs nyomás enyhült tavalyhoz képest: idén a vállalatok közel felének (49 százalékának) jelentősen, 39 százaléknak pedig kismértékben nehezítette meg az infláció a működését. Egy éve még a cégek 61 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az infláció miatt nehéz helyzetbe került a vállalkozása. A legkisebb cégek számára a legnagyobb kihívást továbbra is a magas energiaárak jelentik. A vállalkozások 27 százaléka ezt jelölte meg első helyen a tavalyi 24 százalék után. A bizonytalan gazdasági környezetet 17 százalék tette az első helyre, míg 2022-ben 18 százalék. A cégek 15 százalékának az alapanyagárak növekedése jelentette a legfőbb kihívást, az egy évvel korábbi 20 százalék után. A kihívásokra adott válaszok sorában az előző évhez képest 17 százalékponttal többen (42 százalék) jelölték meg, hogy új piacok nyitásában vagy üzleti bővítésben gondolkodnak és 23 százalékról 38 százalékra emelkedett azon cégek aránya, amelyek a működési költségeik csökkentésével igyekeztek ellensúlyozni az infláció okozta negatív hatásokat.
A kutatás eredményei azt mutatják, hogy az áremelés, illetve az ügyfélkör szélesítése a magas árszint megtartása mellett már kevésbé jellemző vagy lehetséges megoldás, mint 2022-ben. Az MBH felméréséből kiderül, hogy a költségcsökkentés egyik lehetséges eszköze a digitális átállás: a vállalkozók egyre nagyobb arányban használnak digitális csatornákat. A megkérdezettek háromnegyede (77 százalék) igénybe vesz elektronikus banki szolgáltatást, az előző évi 55 százalék után, és a cégek több mint a fele (54 százalék) használ elektronikus számlázó programot, ami 7 százalékpontos éves növekedés. “A kutatási eredmények megerősítettek minket abban, hogy a jövőben nagyobb hangsúlyt érdemelnek azok a digitális megoldások, melyek túlmutatnak a hagyományos banki szolgáltatásokon” – idézte a közlemény Illés Zoltánt, az MBH Bank mikro- és kisvállalati üzletfejlesztésért felelős ügyvezető igazgatóját. Az MHB Bank novemberben készült reprezentatív, országos felmérésében 1419 mikro- és kisvállalkozó vett részt.