Az Európai Bizottság hivatalosan is megindította a Kínából származó akkumulátoros elektromos járművek (BEV) behozatalával kapcsolatos szubvencióellenes vizsgálatot – közölte szerdán a brüsszeli testület.
A bizottság sajtóközleménye szerint a vizsgálat arra keresi a választ, hogy a kínai BEV-értékláncok részesülnek-e illegális támogatásban, és hogy ez a támogatás okozhat-e gazdasági kárt az uniós BEV-gyártóknak. Amennyiben ez a veszély fennáll, az EU megvizsgálja az intézkedések várható következményeit és hatását az akkumulátoros elektromos járművek uniós importőreire, felhasználóira és fogyasztóira. A vizsgálat megállapításai alapján az Európai Bizottság dönt arról, hogy az EU érdekében áll-e a megállapított tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok hatásainak orvoslása szubvencióellenes vámok kivetésével. A vizsgálat, amelyet Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke szeptember 13-án, az Európai Unió helyzetéről szóló beszédében jelentett be, az uniós és WTO-szabályoknak megfelelő szigorú jogi eljárások szerint zajlik majd, lehetővé téve valamennyi érintett fél számára, hogy észrevételeiket, és érveiket ismertessék.
A sajtóközlemény szerint, az Európai Bizottság saját kezdeményezésére indította el ezt a vizsgálatot, mivel elegendő bizonyítékot gyűjtött arról, hogy a Kínából az EU-ba irányuló, alacsony árú és támogatott elektromos járművek behozatalának közelmúltbeli megugrása gazdasági fenyegetést jelent az EU elektromos autóiparára. Az uniós és a WTO-szabályok szerinti jogi követelményeknek megfelelően a vizsgálat megindítását megelőzően konzultációkat folytattak a kínai kormánnyal, mielőtt a vizsgálat megindításáról szóló közleményt közzétették volna. A vizsgálat az indításától számított legfeljebb 13 hónapon belül lezárul. Amennyiben jogilag indokolt, a vizsgálat megindításától számított 9 hónapon belül ideiglenes szubvencióellenes vámokat lehet kivetni, a végleges intézkedéseket pedig legfeljebb 4 hónappal később vagy a vizsgálat megindításától számított 13 hónapon belül lehet eszközölni.