A legutóbbi adatok szerint tovább növekedett Bécsben a tömegközlekedést választók száma. Az utasok számában Budapest még így is vezet, nálunk azonban fordított a tendencia: a nagyobb tarifaemelések meredek lejtőre lökdösik a mutatót.
Az utóbbi két évben nem volt emelés, ami Budapesten is ismét több utast eredményezett. Igaz, januárban megint nőttek a jegyárak. A kilencvenes évek óta évről évre rekordot dönt Bécsben a közösségi közlekedést használók száma. Tavaly már 906 millió utas választotta a Wiener Linien (a bécsi BKV) metróit, buszait, villamosait, mutatják a legfrissebb adatok. Mindez nemcsak Bécs és környéke lakosságszámának növekedése miatt van így, mivel a városi közlekedés részaránya is csúcsot döntött a maga 39 százalékával. 1993-ban ez az arány még csak 29 százalékos volt. A tavalyi növekedéshez jelentősen hozzájárult az úgynevezett napi egy eurós bérlet, írja elemzésében a regionalbahn.hu. A bécsi zöldek ötletét a párt nagyobb koalíciós partnere, a Bécset a második világháború óta kormányzó szociáldemokraták is megszavazták, így 365 euróba kerül az éves bérlet. (Napi egy euróra jön ki az utazás, de a bérlet árát az év elején egy összegbe kell kifizetni.) A legolcsóbb, 60 percig érvényes vonaljegy ugyanakkor 2 euró, vagyis már annak is megéri az éves bérlet, aki csak kétnaponta egyszer használja a bécsi közösségi közlekedést.
De a havi bérlet a maga 45 eurójával sem luxus, sőt, ára összevethető a budapesti 10 500 forintos bérlettel, alig háromezer forinttal kerül többe. Az új bérletkonstrukció bevezetésével a potyázók száma is kevesebb lett. Mindennek azonban ára van: az utasszám növekedésével már Bécsben is tudják, mi az a tömegközlekedés. Egyes villamostípusokon például ülések kiszedésével növelik meg az állóhelyi részt, az U6-os metróvonalon pedig akkora a zsúfoltság, hogy hamarosan sűrűbben kell közlekedtetni, ehhez viszont járműveket kell vásárolni. A bérletesek és jegyvásárlók ugyanis Bécsben, ahogy a világ más nagyvárosaiban sem, önmagukban nem tartják el a helyi közlekedési vállalatot. Bécsben például 30 millió euróval a város kipótolja a Wiener Linien költségvetését. Idén még kérdéses, hogy jegy- és bérletáremelés nélkül elég lesz-e ez az összeg. És ne felejtsük: Bécsben közben folyamatosan épülnek újabb és újabb metrószakaszok (az U2-es északi részének bővítését idén, az U1-es új, déli szakaszát 2017-ben adják át), villamosvonalak, és folyamatosan vásárolnak korszerű járműveket olyanok helyére, melyek Budapesten még nem lennének csereérettek.
A teljes cikk itt olvasható.