Beüzemelése óta a legnagyobb beruházás vár a bősi vízi erőműre

Felújítják a bősi vízi erőmű zsilipkamráit, a 144,5 millió eurós összköltségű projekt az erőművön megvalósított legnagyobb egyszeri beruházás lesz annak beüzemelése óta – derült ki a felújítás tervének bemutatóján, amelyet a szlovák Vízgazdálkodási-építő Vállalat (VVB) és az érintett minisztériumok képviselőinek részvételével tartottak kedden Pozsonyban.

A beruházásnak a tervek szerint 2020-ra kell elkészülnie, az építkezés – amely nem érinti a hajóforgalmat – kezdetét egyelőre még nem véglegesítették, arra a jövő évben írják ki a közbeszerzési pályázatot. A beruházás összköltségének 85 százalékát, mintegy 123 millió eurót uniós forrásból, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) keretéből fedezik.

A felújítás hozzájárul a bősi vízi erőművön áthaladó vízi közlekedés intenzitásának növeléséhez, egyidejűleg annak biztonságát is növeli majd – mondta Daniel Kvocera, a szlovák Vízgazdálkodási-építő Vállalat (VVB) vezérigazgatója. Úgy vélte, a beruházás jelentősége messzemenően túlhaladja az ország határait, annak megvalósításával egy új korszak kezdődik a vízi erőmű életében.

Solymos László, a szlovák kormány környezetvédelmi minisztere, aki környezetvédelmi szempontból is stratégiai fontosságú létesítménynek nevezte a bősi vízi erőművet, a felújításról az MTI-nek azt mondta: azt leginkább az tette indokolttá, hogy a zsilipkamrák már az élettartamuk végéhez közelednek. “Már régen meg kellett volna ezt csinálni, de eddig sajnos nem volt rá pénz, úgyhogy csak toldoztuk-foltoztuk a dolgokat” – fogalmazott. Hozzátette: reményei szerint a felújítási munkálatok a jövő évben elkezdődhetnek.

Érsek Árpád, szlovák közlekedési, építésügyi és régiófejlesztési miniszter szerint a beruházás komfortosabbá teszi a Duna ezen szakaszának hajózhatóságát. Megjegyezte: folyamhajózási szempontból viszonylag kevéssé kihasznált a Duna szlovákiai szakasza és a felújítás ennek az állapotnak a megváltoztatásához is hozzájárulhat majd.

A bős-nagymarosi vízlépcső megépítéséről szóló szerződést 1977-ben írták alá az egykori Csehszlovákia és Magyarország képviselői. A megvalósítástól a magyar fél 1989-ben elállt. A bősi vízi erőmű építése ennek ellenére tovább folytatódott, azt 1992-ben helyezték üzembe. Az erőmű zsilipkamrái egyidejűleg 6 vízi jármű átengedésére képesek, azokon évente 15 ezer hajó halad át, amelyek mintegy 6 millió tonna árut és több mint 285 ezer utast szállítanak.

Ajánlott tartalom

Ismét lehet pályázni a napelemes támogatásra

Az elutasított pályázatok hátterében téves feltételezés állt, miszerint az adószámmal rendelkező magánszemélyek által megjelölt ingatlanokban gazdasági tevékenység zajlik. A bejelentés azután történt, hogy sorra utasították el az ilyen pályázatokat, ellentétben a kiírásban foglaltakkal.