Biodízel-alapanyag lehet a tímárműhelyben keletkező hulladékból

A zlíni Tomáš Baťa Egyetem tudósai kifejlesztettek egy olyan eljárást, amellyel a cserzésből visszamaradó erősen mérgező anyagból viszonylag olcsón biodízelt lehetne előállítani.

A kutatók szerint a biodízel-gyártáshoz jelenleg használt tiszta növényi olajok vagy állati zsírok helyett a nyersbőr feldolgozása során bőséges mennyiségben keletkező hulladékot kellene hasznosítani, amely ideális lenne erre a célra.

– Az eljárás lényege az, hogy a glicerint kivonjuk a zsírból. A glicerint egyszerű metilalkohollal helyettesítjük, majd a glicerint eltávolítjuk a dízelből, a proteint pedig kivonjuk a hulladékból – magyarázza Karel Kokomaznik professzor.

A cserzés hulladéka rengeteg fehérjét és szabad zsísavakat tartalmaz. Ezeket az anyagokat eddig csak nagyon költségesen tudták eltávolítani, ezért a hulladék eddig nem jöhetett szóba, mint bioüzemanyag-forrás. A cseh kutatócsoport a problémát úgy oldotta meg, hogy a zsírsavakat szerves lúgokkal vonja ki.

– Két legyet ütünk egy csapásra, hiszen egy súlyos ökológiai problémát is megoldunk azzal, hogy hasznosítjuk a cserzés során keletkező hulladékot. Ezt ugyanis nagyon veszélyes dolog elégetni, mert a folyamat közben keletkező dioxinok és nitrogén-oxidok rendkívül szennyezik a környezetet – mondja a professzor.

A megoldás a bőrgyártók számára valóságos áldás lehet, hiszen az az anyag, amely eddig súlyosan károsította a környezetet, és emiatt tetemes kártérítést kellett fizetniük, hasznosítható árucikké válik.


forrás: hu.euronews.com

Ajánlott tartalom

Folyamatosan nő az elektromos autók akkumulátorának élettartama

A hatótávolság után a legnagyobb aggodalmat az akkumulátorok élettartama jelenti azoknak, akik fontolgatják, hogy elektromosra cserélik hagyományos üzemű autójukat: a Jövő Mobilitása Szövetség szakértői szerint azonban feleslegesen, mivel megfelelően töltve egy akkumulátor akár két-háromezer ciklust is kibír a teljesítmény csökkenése nélkül, 10-15 éves folyamatos használattal.