Az Év Feltalálója 2007 elnevezésű vándordíjat a Thész János, Boros Béla, Király Zoltán hármasnak ítélte oda a Magyar Feltalálók Egyesülete, a biodízel újfajta előállítási módszeréért. A találmány révén addig használhatatlan és a környezetet szennyező anyagot is hasznosíthatnak, egyelőre laboratóriumi méretekben. Szeretnék, ha Magyarországon létesülne a majdani iparszerű termelést előkészítő kísérleti üzem.

Biodízel lehet a káros melléktermékből

Az Év Feltalálója 2007 elnevezésű vándordíjat a Thész János, Boros Béla, Király Zoltán hármasnak ítélte oda a Magyar Feltalálók Egyesülete, a biodízel újfajta előállítási módszeréért. A találmány révén addig használhatatlan és a környezetet szennyező anyagot is hasznosíthatnak, egyelőre laboratóriumi méretekben. Szeretnék, ha Magyarországon létesülne a majdani iparszerű termelést előkészítő kísérleti üzem.

A feltaláló társaság “szóvivője” Boros Béla gépgyártás-technológia szakon végzett a műszaki egyetemen. Szabadkozik: a találmány kapta a díjat, s nem ők hárman. Két névjegyét teszi elém. Az egyik magyar nyelvű, a másikat ausztrál embléma díszíti. Így magyarázza kétlakiságát:

– Életem első negyvenhat évét Magyarországon éltem le úgy, hogy sokáig még útlevelem sem volt. Már családostól mentem ki Ausztráliába 1985-ben, ott húsz év alatt a munkám során becsavaroghattam a világot. A kinti cégem által készített víztisztító berendezés például Katarban, az emír családjának a farmján működik; az átadása óta eltelt nyolc évben még a szivattyút sem kellett javítani benne. De ipari szennyvizek tisztítására, méregtelenítésére Jemenben, Tunéziában és még sok helyütt a világban építettünk telepeket. A ciánmentesítési eljárásomat 2000-ben a tiszai szennyezéskor diplomáciai úton felajánlottam Magyarországnak, de a dokumentum, sajnos, elveszett az akkori minisztériumban. Amikor nyugdíjba mentem, kértem a családot, hadd csináljam azt, amit szeretnék. Eladtam a céget, s hazajöttem. Itthon olykor felkeresem azokat a laborokat, amelyeket kiváló akadémiai munkatársaimmal álmodtunk meg, három-négy évtizeddel ezelőtt. Ma is szinte ugyanazokkal a berendezésekkel működnek. A strapabírásuk mutatja, nem volt hiábavaló a gondos tervezés.

– Hogy jutott el a víztisztítástól a biodízel-gyártáshoz?
– Talányos hirdetésre akadtam az interneten: ingyen kínáltak hihetetlenül nagy mennyiségű glicerint. Ennek a magas hőértékű zsírsavnak számos felhasználási területe van, a kozmetikától a gyógyszergyártásig. Ha csak egy kétszáz forintos terméket készít valaki az ingyen anyagból, máris kétszázszoros a haszon. Akkor meg miért akarnak ebből ötszázezer tonnát ajándékba adni? De kiderült, hogy a felkínált glicerin szennyezett, Európa-szerte tavak vannak tele a biodízel gyártásából származó ipari melléktermékkel, s cégek mentek tönkre a bértárolás díja miatt. Ekkor társaimmal elkezdtem kutatni, mit lehet kezdeni ezzel a veszélyes anyaggal.

– Biodízel melléktermékből sikerült biodízelt előállítaniuk?

– A glicerin hasznosítási lehetőségeit kutatva rájöttünk a biodízel gyártásának gazdaságosabb, környezetkímélőbb módjára. A mi eljárásunk során nem keletkezik szennyezett melléktermék, hanem a felhasznált anyag minden egyes molekulája üzemanyaggá alakul át. Alapanyagul továbbra is olajos magvak kipréselt leve szolgál, de a gyártásnál adagolt olajhoz a felhasznált mennyiség tíz százalékának megfelelő szennyezett glicerint is hozzáadunk. Így gyakorlatilag száztíz százalékos a teljesítmény, s még fogyasztjuk is a Földet elárasztó, más célra felhasználhatatlan glicerint.

– Hisz a biodízelben? Ön szerint ez a jövő üzemanyaga?
– Feltalálótársként hivatalból is hinnem kell benne. A föld kőolaj- és szénhidrogén-készleteinek elfogyta után azonban az új üzem- és fűtőanyag alapja szerintem a hidrogén lesz, mert ilyen vagy olyan halmazállapotban abból van a legtöbb a környezetünkben.

– A bio-üzemanyagokat bizonyos körök úgysem fogadják kitörő lelkesedéssel, mert gyártásuk élelmiszerár-emelkedést, ínséget fog eredményezni, mivel elveszik a vetésterületet az emberi fogyasztásra alkalmas termények elől.
– A bioetanolt nem szabad összetéveszteni a biodízellel. A bioetanolt búzából és gabonafélékből állítják elő

– Nem mindegy, hogy ipari felhasználásra szánt napraforgót vagy búzát vetnek az emberi táplálékul szánt növény helyett?

– Nem, mert a kalászosok termesztése és feldolgozása során nagy mennyiségű melléktermék keletkezik, míg a pálmaolajból például alig marad valami kisajtolás után. A termesztett növényi magvak biodízellé történő feldolgozásánál húsz százalékos a veszteség. Ez azt jelenti, hogy a termőterület egyötödét hiába művelték meg. A mi eljárásunknál ez a veszteség nulla, illetve a hozzátett adalékanyaggal tíz százalékkal meg is növeljük a termelékenységet. Így tehát harminc százalék termőterületet más célra lehet hasznosítani. Egyelőre csak a bio-üzemanyagok elterjedése képes bizonyos mértékben csökkenteni az üvegházhatást – állítja a kitüntetett feltaláló.

– Minden ellenőrzési fázison végigment a találmányuk?
– Ha egy reakciót laboratóriumban, ötven literes edényzetben elő lehet hívni, az nem jelenti még azt, hogy gyárként is felépíthető az erre alapuló üzem. A méretnövelésnél tartunk. A találmányunkat felkaroló befektetőnek az lesz a feladata, hogy ezt a lépést finanszírozza. Tucatnyian jelentkeztek már a világ minden tájáról, de mindenki kizárólagosságot akar, szerintünk azonban a tudomány mindenkié, azt nem lehet kisajátítani. Szeretnénk, ha Magyarországon létesülne, akár kutatóintézeti, akár részvénytársasági közegben az a félüzem, ahol bármilyen olajjal bármikor bemutatható az eljárás, s a további kísérletek is elvégezhetők – jelzi a találmány kívánatos jövőjét a feltaláló.

– Akad még új találmány a tarsolyában?
– Az idén Kínában megrendezendő számítógépes világkiállítás döntőjébe bekerült egy ipari robotom. Ez a találmány lételememmel, a vízzel hozható kapcsolatba. Még a sportok közül is a vitorlázást választottam. A robot a nagy tengeri katasztrófák elkerülését segíti. A polip formájú gép lékesedés esetén lemászik a hajó oldalán, kitapogatja a lyukat, köré cuppan a karjai végén található korongokkal, és behegeszti a sérült hajótestet. Évente kétezer hajó süllyed el, s nemcsak a lemerült roncsok, hanem a kiömlött szállítmány is szennyezi a világtengereket. Ezzel a találmányommal ausztrál színekben neveztem a kiállításra. Megszerveztem náluk a Nemzetközi Feltalálók Szövetségének helyi egyesületét. Jó érzés, hogy visszaadhatok nekik valamit azért, hogy befogadtak bennünket. De szülőhazámban vagyok igazán itthon.

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.