Biogáz üzemű buszok a magyar utakra

A NABI autóbuszgyár, amely jelenleg is gyárt gázüzemű autóbuszokat az Egyesült Államok piacára, Magyarországon is hasznosítaná a cégnél meglévő mérnöki tudást és technológiát a gázhajtás magyarországi elterjesztésére a tömegközlekedésben – közölte a társaság szerdán az MTI-vel.

A cég eddig összesen 3.491 gázhajtású autóbuszt gyártott az elmúlt közel másfél évtizedben, ami az összes leszállított NABI autóbusz 43,5 százaléka. A környezetbarát buszok az Egyesült Államok városaiban teljesítenek szolgálatot. Magyarországon egyelőre csak Szegeden alkalmaznak földgázhajtású buszokat a tömegközlekedésben. Külföldön azonban jóval népszerűbb a gáz, mint hajtóanyag használata a tömegközlekedésben. Nemcsak a tengerentúlon, hanem az élen járó Svédország után Görögországban és Spanyolországban is egyre nő a gázüzemű eszközök száma a tömegközlekedésben a közlemény szerint. A NABI szerint biogáz formájában óriási ingyenes üzemanyagforrások rejlenek a fővárosi és környékbeli hulladék feldolgozókban, egyelőre kiaknázatlanul. A cégnél úgy vélik, egy év alatt a közlekedésbe vonható metántartalom több mint 7 millió liter gázolaj felhasználásának elkerülését, megközelítőleg 180 autóbusz meghajtását, 13 millió buszkilométer megtételét jelentheti.

 
Ez a megújuló energiaforrás az ország teljes közlekedési célú energiafelhasználásának az 1,3 százalékát adhatja, amely markáns előrelépést hozhatna az EU által 2020-ra kitűzött megújuló energiafelhasználás célértékeinek elérésében. Az áttéréssel jelentősen csökkenthető a szén-dioxid, a nitrogén-oxidok és a szilárdrészecske kibocsátás. A NABI Kaposváron és Budapesten működtet autóbusz karosszéria gyártó és összeszerelő üzemet, a cég mintegy 400 főnek ad munkát.

Ajánlott tartalom

A napenergiával működő autók rejtélyes világa feltárul

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Nincs hozzászólás

  1. Dezso_Laszlo

    1. Mire hulladéktározóba jut a hulladék, metántartalmának mérhető részét elveszíti, de a megmaradó rész sem vonható ki olyan eredményesen, mint digeszterekkel, úgyhogy az így kapott energia a maximálisan kinyerhetőnek csupán 1 … 5 %-a. Egyetlen előnye van ennek a technológiának: hogy a forrás már megvan, csak kutat kell létesíteni.

    2. A budapest-környéki lerakók biogáz-kapacitását a NABI – saját érdekében – kicsit föltupírozta. Azonban valóban létesíthető Budapesten sok helyi digeszter meglévő épületek előtti közterületen, csak ennek semmilyen joggyakorlata sincs, sőt, még az sincs tisztázva, hogy ki létesíthet ilyet: pl. FŐTÁV, FŐGÁZ, ELMÜ, FKTF, önkormányzat, ingatlantulajdonos, ingatlanhasználó, … de még azt sem tudjuk, hogy a székletünk és vizeletünk milyen pontig a sajátunk (és ha sajátunk, az tulajdonost, lakáshasználót vagy “pottyantót” jelent), honnan a társasházé, honnan a csatműé vagy más említetté?