Bioüzemanyag gyümölcscukorból?

Bár hazánkban csak a közelmúltban lett jelentős viták tárgya a bioüzemanyag gyártása, az ENSZ már évekkel korábban figyelmeztette tagállamait, hogy alaposan gondolják át a bioüzemanyagokra való átállást, nehogy több káruk származzék belőle, mint hasznuk.

A nemzetközi szervezet kiemelte, ha így folytatódik a bioüzemanyagok terjedése, 2020 környékére Indonéziában az őserdők helyén pálmafaültetvények lesznek, de az ázsiai és dél-amerikai országok kisgazdaságai is tönkre mehetnek a földterületek koncentrációja miatt írja a biouzemanyag.blog.hu. Márpedig a földre szükség lesz, hiszen az Egyesült Államok kormányának tervei szerint 2017-re az ország üzemanyag felhasználásának egynegyedét bioüzemanyag tenné ki. Az USA-ban erre „természetesen” már ki is találták a megoldást. Egy egyetemi kutatócsoport ugyanis gyümölcscukor-alapú bioüzemanyag előállításával kisérletezett és sikerült olyan vegyületet találniuk, amely 40 százalékkal több energiát hordoz, mint a már ismert bioetanol. A dimetilfuran nevű szer tulajdonságait az olajéhoz hasonlítják, de úgy vélik kevésbé illékony, mint az etanol és az sem okoz jelentős problémát, ha vízzel érintkezik. Ha a további vizsgálatok során kiderül, hogy a környezetet sem károsítja, nem elképzelhetetlen, hogy pár év(tized) múlva, ez lehet az elsőszámú üzemanyag.

Ajánlott tartalom

Májusban 63 százalékkal nőtt az újonnan forgalomba helyezett zöldautók száma Magyarországon

Az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezetének (ACEA) adatközlése szerint az elmúlt hónapban a viszonylag kis darabszámokat produkáló Horvátország és Málta után, Dániával holtversenyben a kontinensen a harmadik legnagyobb arányban, 63 százalékkal nőtt az újonnan forgalomba helyezett zöldautók száma Magyarországon - tette közzé az Energiaügyi Minisztérium csütörtökön a Facebook oldalán.