BKV: a buszok 13 százaléka felel meg az Euro 3-as normának

A BKV 1.350 autóbuszából mindössze 180 tartozik az Euro 3 károsanyag-kibocsátási osztályba, a többi ennél alacsonyabb kategóriájú – mondta el Nemecz Gábor, a BKV beruházási igazgatója a Fővárosi Közgyűlés városfejlesztési és környezetvédelmi bizottságának keddi ülésén.

A beruházási igazgató egy kérdésre válaszolva mondta el, hogy ha a BKV új buszokat venne, azok csak a Nemzeti Közlekedési Hatóság által előírt, Euro 5 károsanyag-kibocsátási osztályba tartozhatnak.
A BKV-nál jelenleg a legkorszerűbb autóbuszok az Euro 3 osztályba tartoznak, a többi ennél alacsonyabb kategóriájú – jelentette ki az igazgató. Mint mondta, az elmúlt időszakban többször vizsgálta a BKV a buszpark megújítását, ez – mint mondta – “alapvetően gazdasági kérdés”. Úgy fogalmazott, a BKV jelenlegi helyzete nem teszi lehetővé, hogy önállóan megoldja az autóbuszok beszerzését, “nincs abban a helyzetben, hogy a saját forrás terhére új buszokat állítson forgalomba”.  Beszámolt arról is, hogy a BKV a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK) és a fővárossal alternatív megoldást keres a fővárosi buszpark megújítására, “de nem a BKV-n múlik, hogy ennek a fedezete mikor áll rendelkezésre”. A bizottság a fővárosi szmoghelyzetről hallgatott meg beszámolót; Gonczlik Tamás Kálmán környezetvédelmi szakreferens azt mondta, hogy a fővárosban jelenleg nincs szmoghelyzet.

Vasárnap nem volt olyan mérőállomás a fővárosban – mondta -, amelynél meghaladta volna az egészségügyi határértéket a szálló por koncentrációja, hétfőn pedig a 11 mérőállomásból 3 volt olyan, amelynél az egészségügyi határértéket ugyan meghaladta, de a tájékoztatási fokozatot nem érte el. Kiemelte: a városszerte elhelyezett 11 mérőállomás adatai alapján megállapítható, hogy a szmoghelyzet jellemzően a város közepén alakul ki, a város külső részein kevésbé, ez azt támasztja alá, hogy az emberi tevékenységnek komoly hatása van a szmoghelyzetre.  Mint mondta, a szmoghelyzet kialakulása tehát a meteorológiai állapot és az emberi tevékenység “összege”, a meteorológiai helyzetre nincs befolyásunk, de az emberi tevékenységet (közlekedést, fűtést, gazégetést) lehet korlátozni.

Felhívta a figyelmet arra, hogy az Országos Meteorológiai Szolgálat internetes oldalán 48 órára előrejelzést ad a fővárosi levegőszennyezettség alakulásáról. Nemecz Gábor egy korábbi BKV-s buszteszten az MTI-nek elmondta, ahhoz, hogy a BKV lecserélje a szanálásra érett ezer buszt, mintegy 60-80 milliárd forintra lenne szükség. A buszok átlagéletkora jóval meghaladta a 16 évet, műszakilag a többségül nagyon rossz állapotban van. A 2009-es őszi iskolakezdéskor a BKV-nak alvállalkozóktól kellett buszokat bérelnie, mert nem volt elég forgalomképes járművük. A legjobb állapotban a Volvo, illetve a 2009-ben beszerzett belga Van Hool buszok vannak. Utóbbiak Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató szerint nagyon jól beváltak, a BKV elégedett velük.
A legutóbbi, midibuszos tenderen – amelynek eredményét végül a Közbeszerzési Döntőbizottság megsemmisítette – a BKV csak Euro 5-ös besorolású buszokat szerzett volna be.

Ajánlott tartalom

Feleslegessé vált mobiltelefonokat gyűjt az Auchan

Az Auchan Magyarország is csatlakozik ahhoz az akcióhoz, amelynek célja, hogy minél több, már nem használt mobilkészüléket, GPS-t, tabletet és ezekhez használt töltőt, kábelt gyűjtsenek vissza a magyar háztartásokból, elősegítve ezzel a körforgásos gazdaságot - közölte a vállalat hétfőn az MTI-vel.