BKV: a buszok 13 százaléka felel meg az Euro 3-as normának

A BKV 1.350 autóbuszából mindössze 180 tartozik az Euro 3 károsanyag-kibocsátási osztályba, a többi ennél alacsonyabb kategóriájú – mondta el Nemecz Gábor, a BKV beruházási igazgatója a Fővárosi Közgyűlés városfejlesztési és környezetvédelmi bizottságának keddi ülésén.

A beruházási igazgató egy kérdésre válaszolva mondta el, hogy ha a BKV új buszokat venne, azok csak a Nemzeti Közlekedési Hatóság által előírt, Euro 5 károsanyag-kibocsátási osztályba tartozhatnak.
A BKV-nál jelenleg a legkorszerűbb autóbuszok az Euro 3 osztályba tartoznak, a többi ennél alacsonyabb kategóriájú – jelentette ki az igazgató. Mint mondta, az elmúlt időszakban többször vizsgálta a BKV a buszpark megújítását, ez – mint mondta – “alapvetően gazdasági kérdés”. Úgy fogalmazott, a BKV jelenlegi helyzete nem teszi lehetővé, hogy önállóan megoldja az autóbuszok beszerzését, “nincs abban a helyzetben, hogy a saját forrás terhére új buszokat állítson forgalomba”.  Beszámolt arról is, hogy a BKV a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK) és a fővárossal alternatív megoldást keres a fővárosi buszpark megújítására, “de nem a BKV-n múlik, hogy ennek a fedezete mikor áll rendelkezésre”. A bizottság a fővárosi szmoghelyzetről hallgatott meg beszámolót; Gonczlik Tamás Kálmán környezetvédelmi szakreferens azt mondta, hogy a fővárosban jelenleg nincs szmoghelyzet.

Vasárnap nem volt olyan mérőállomás a fővárosban – mondta -, amelynél meghaladta volna az egészségügyi határértéket a szálló por koncentrációja, hétfőn pedig a 11 mérőállomásból 3 volt olyan, amelynél az egészségügyi határértéket ugyan meghaladta, de a tájékoztatási fokozatot nem érte el. Kiemelte: a városszerte elhelyezett 11 mérőállomás adatai alapján megállapítható, hogy a szmoghelyzet jellemzően a város közepén alakul ki, a város külső részein kevésbé, ez azt támasztja alá, hogy az emberi tevékenységnek komoly hatása van a szmoghelyzetre.  Mint mondta, a szmoghelyzet kialakulása tehát a meteorológiai állapot és az emberi tevékenység “összege”, a meteorológiai helyzetre nincs befolyásunk, de az emberi tevékenységet (közlekedést, fűtést, gazégetést) lehet korlátozni.

Felhívta a figyelmet arra, hogy az Országos Meteorológiai Szolgálat internetes oldalán 48 órára előrejelzést ad a fővárosi levegőszennyezettség alakulásáról. Nemecz Gábor egy korábbi BKV-s buszteszten az MTI-nek elmondta, ahhoz, hogy a BKV lecserélje a szanálásra érett ezer buszt, mintegy 60-80 milliárd forintra lenne szükség. A buszok átlagéletkora jóval meghaladta a 16 évet, műszakilag a többségül nagyon rossz állapotban van. A 2009-es őszi iskolakezdéskor a BKV-nak alvállalkozóktól kellett buszokat bérelnie, mert nem volt elég forgalomképes járművük. A legjobb állapotban a Volvo, illetve a 2009-ben beszerzett belga Van Hool buszok vannak. Utóbbiak Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató szerint nagyon jól beváltak, a BKV elégedett velük.
A legutóbbi, midibuszos tenderen – amelynek eredményét végül a Közbeszerzési Döntőbizottság megsemmisítette – a BKV csak Euro 5-ös besorolású buszokat szerzett volna be.

Ajánlott tartalom

Kék bolygó – A talajmegújító gazdálkodással egészségesebb élelmiszerhez juthat a fogyasztó

A talajmegújító mezőgazdaság, a no-till technológia alkalmazása nem csak a talajeróziót csökkenti és a talaj vízmegőrző képességét javítja, hanem a fogyasztók is egészségesebb élelmiszerekhez juthatnak általa - hangzott el Áder János volt államfő, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke Kék bolygó című podcastjának hétfőn közzétett legújabb, a legnépszerűbb videómegosztó portálon is elérhető adásában.