Csehországban nem viszolyognak néhány darab, 200 baros nyomás alatt lévő gáztartályokon való utazástól.
Az állami kézben lévő cseh posta (Česká Pošta) 2012 óta üzemeltet sűrített földgázzal (CNG) közlekedő, könnyű teherbírású haszonjárműveket. Egy friss elemzés szerint a levél- és csomagkézbesítő vállalat ily módon 600 millió forintnak megfelelő összeget spórolt meg azóta.
A CNG-vel hajtott furgonok lényegében a dízeles járművekkel egyenértékű beszerzési árral rendelkeznek, fenntartásuk viszont jóval kedvezőbb. A cseh posta jelenleg 1042 darab CNG-vel működő járművet üzemeltet, mely ötödét teszi ki a teljes flottának. Ez az alternatív üzemanyaggal hajtott járműpark az elmúlt négy évben rendesen ki volt használva, hiszen összesen 50 millió kilométert tettek meg vele. Ez azt jelenti, hogy egy jármű évente legalább 48 ezer kilométert tett meg.
A csehek a sűrített földgázzal hajtott járműveket főként a nagyobb városokban üzemeltetik. Csak Prágában például 200 darab ilyen kisáruszállító közlekedik. Összehasonlításul, a Magyar Posta mindössze 5 darabos CNG-flottát használ, igaz a hazai levél- és csomagkézbesítő vállalat tavaly kísérleti jelleggel elektromos áruszállítókat is kipróbált.
Csehországban jelenleg 100 darab CNG-töltőállomás található, melyek lényegében az egész országot lefedik. A közép-európai régióban fejlettnek számító cseh töltőhálózatra közel 12 ezer CNG-vel hajtott jármű jut. A Cseh Gáz Szövetség előrejelzései szerint 2030-ra a töltőállomások száma megháromszorozódhat.
forrás: vezess.hu