Csehországba is megindult a kőolajszállítás a Barátság vezetéken

Szlovákia és Magyarország után pénteken Csehországba is megindult a kőolajszállítás a Barátság kőolajvezetéken – közölte a vezeték csehországi szakaszát működtető Mero vállalat.

A szállítás a három ország felé augusztus 4-én állt le, miután az ukrán Ukrtransznafta leállította a tranzitot, mert nem kapta meg az azért járó térítést az orosz féltől. A tranzitdíjat az orosz fél ugyan időben elküldte, de az utalás az európai szankciók miatt visszakerült a Transznyefty számlájára. Anton Molnar, a szlovák kőolajipari vállalat, a MOL-csoporthoz tartozó Slovnaft szóvivője pénteken közölte, hogy az orosz olajszállítások Ukrajnát illető tranzitjának kifizetését egy európai bank fogja bonyolítani, így elhárulhat az akadály a Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba irányuló orosz olajexport folytatása elől.

Médiaértesülések szerint a szóban forgó európai bank a holland ING. Az ING nem kívánt nyilatkozni az ügyben. Az PKN Orlen lengyel vállalat tulajdonában lévő Unipetrol cseh olajfinomító is megerősítette péntek este, hogy az üzemei ismét kapnak kőolajat a Barátság vezetéken, és közölte, hogy a szállítás egy hetes kimaradása nem okozott problémát a vállalat működésében. Jozef Síkela cseh ipari és kereskedelmi miniszter korábban közölte, hogy a szállítást azután indítják újra, hogy sikerült megoldani a tranzitdíjak kérdését. A szállítás Magyarországra és Szlovákiába azután indult újra, miután a MOL és a Slovnaft saját maguk fizették ki az Ukransznaftának a tranzitdíjat.

mti

Ajánlott tartalom

Kísérleti üzemanyagár-statisztikát indít a KSH

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a régiós üzemanyagárak monitorozása és összehasonlíthatósága érdekében 2024. április 19-én pénteken közzéteszi új kísérleti statisztikáját. Az üzemanyagár-kísérleti statisztika alapját az Eurostat Weekly Oil Bulletin jelenti, amelynek adataiból a KSH régiós átlagárat számol a 95-ös benzin és dízelüzemanyagokra vonatkozóan - jelentette be szerdán a KSH.