Desztillált vízzel autózunk?

Mai energiaéhes világunkban meg kell ragadni minden alternatív forrást, amivel helyettesíthetők a már megszokott, ám egyre fogyatkozó készletek.

 Bár elgondolkodtató, hogy ha annyira szükség lenne mondjuk a fosszilis energia kiváltására, akkor a helyettesítő energiaforrás miért kerül annyira sokba, hogy azért már nem éri meg a bevezetése. Elgondolkodtató az is, vajon miért kell a sivatag közepén műhavon egyeseknek síelni, hiszen nem kevés energiát emészthet fel kánikulában havat varázsolni a homoksivatagba. Elgondolkodtató az is, vajon mekkora szerves anyag élet – növény és állatvilág – lehetett a földünkön millió évekkel ezelőtt, ha már száz éve termeljük ki a belsejéből a kőolajat. És vajon mekkora lehet még a készlet?

Teljesen mindegy, hogy kapunk-e válaszokat a kérdéseinkre, az tény, hogy nagy felelőtlenségnek számít, ha csupán egyféle energiára építünk. A megoldáson dolgoznak a kutatók, konstruktőrök. Kádár Lehel, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tudományos főmunkatársa csapatával különleges megoldásokat keres kisautók gazdaságos meghajtására. A 2000-es évek eleje óta kísérletezik sikeresen a hibrid és a tisztán elektromos meghajtású járművekkel. Első sikere egy háromkerekű elektromos kisautó volt, amiben a villanymotort nagy kapacitású kondenzátorokkal hajtotta meg. Versenyeken, bemutatókon vettek részt a kis villanyautóval, joggal voltak büszkék rá a tanszék oktatói és hallgatói, hiszen még a NASA küldöttsége is elismerőleg nyilatkozott egy látogatásuk után.

-

Elcsodálkoztak a gyorsulásán, az ötletes megoldásokon. Ez újabb lökést adott a kutatóknak, és a hibrid autó kifejlesztésén kezdtek el dolgozni az NFÜ Jedlik Ányos pályázatának segítségével. A hibridautótól a konstruktőrök idegenkedtek, azzal az indokkal, hogy egyrészt drága, másrészt a vevők nem szeretik azt az autót, amit tovább kell tankolni öt percnél, és a hatótávolsága nem több mint 150 kilométer. Ennek ellenére Kádár Lehel nem adta fel, és egy magyar találmánynak – a hidrogén akkumulátornak – köszönhetően munkatársaival olyat találtak fel, amire az egész autós világ rácsodálkozott. A nagy autógyártókhoz hasonlóan a gépjármű tanszék is kísérletezett korábban a hidrogénmeghajtásnak azzal a módszerével, melynek során a gázt dupla falú, nagy nyomású tartályban tárolták, és onnan nyerték ki. A nagy térfogat és a nagy nyomás miatti veszély miatt nem töltötte el elégedettséggel. Érdekesség, hogy a hidrogén oxigénnel elegyedve meggyullad, és színtelen lánggal ég, így nem nagyon fedezhető fel az égés szabad szemmel. A nagy áttörést a hidrogén akkumulátor hozta meg számukra, amikor a magyar feltaláló felajánlotta nekik használatra.

 

A sokáig titkolt technológia lényege, hogy a desztillált vízzel töltött műanyag palackok az egyik elektródához tartozó ioncsapdában, nanorácsokban raktározódnak el a hidrogén atomok, és csupán felhasználáskor, amikor megváltoztatják az akku polaritását, szabadul fel a hidrogén. Ebbe az akkumulátorokba akár bele is lehetne lőni, akkor sem robbanna fel. Ezt használta fel Kádár Lehel a Hidrocar névre keresztelt különleges kisautójában. A tudományos részletektől eltekintve a lényege az, hogy a két hátsó kerékbe szinkronmotort szereltek, amit elektromos áram hajt meg. Akkumulátorról kapja az áramot, amit egy belső égésű motor hajtotta generátor tölt. A motort benzin vagy etanol vagy hidrogén hajtja meg.

Kádár Lehel sokat mesél a kisautó paramétereiről, különleges tudományos műszaki megoldásairól, ezeket persze elég nehéz közérthető nyelvre lefordítani. Tény, hogy a villanyautó üzemeltetéséhez mindössze négy forintra van szükség kilométerenként. Ez persze köszönhető annak is, hogy a kerekekben lévő szinkron motorok fékezéskor generátor üzemmódra váltanak, és energiát termelnek vissza az akkumulátorokba, így akár ötven százalékkal is megnőhet a jármű hatékonysága. A kutató-fejlesztő elmondta, hogy sok munka vár még rájuk, hiszen saját fejlesztésű, nagyobb teljesítményű szinkron motorokra szeretnék majd cserélni a kerékagyakban lévő motorokat, így tovább nőhet a visszanyerhető energia, és azt is meg szeretné oldani, hogy a hidrogénmeghajtás teljesítményét a jelenlegi két kW-ról magasabbra tornássza.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

Kína korlátozza az „önvezető” kifejezés használatát az autóreklámokban

Kína megtiltja az autógyártóknak, hogy az "okos vezetés" vagy "önvezető" kifejezéseket használják járműveik fejlett vezetéstámogató rendszereinek (ADAS) hirdetésekor.