Dízel-elektromos Iveco buszok járják ezentúl Dijon utcáit

Rekordszámú megrendelés érkezett az Iveco dízel-elektromos hibrid autóbuszaira: a franciaországi Dijon városa 41 normál és 61 csuklós, összesen 102 Irisbus jármű beszerzéséről írt alá szerződést a vállalattal.

Ez Európa legnagyobb egyszeri megrendelését jelenti a hibrid buszok ágazatában. Az Iveco Irisbus franciaországi Annonay-ben található üzemében gyártott dízel-elektromos hibrid buszok kész járműként (12 és 18 méteres Citelis modellként) is elérhetőek, illetve a Rorthais városában készült Access’Bus GX 327 és GX 427 típusok alvázként és karosszált változatban is megvásárolhatóak, írja az autosforum.hu. Dijon városának egyedülálló megrendelése tovább erősíti azt a pozitív tendenciát, amely a Franciaországban működő dízel-elektromos hibrid járművek számának növekedése terén tapasztalható. A rekordot jelentő beszerzés előtt az Iveco 15 dízel-elektromos hibrid buszt szállított le, és összesen több mint 170 megrendelést kapott. A 2011 februárja óta értékesített hibrid autóbuszok jelenleg Poitiers, Toulon és Monza városában, valamint Párizsban és Réunion szigetén közlekednek. A megrendelések pedig Rouen, Annecy, Dijon és Bordeaux közlekedési vállalataitól érkeztek.

„Rendkívül büszkék vagyunk rá, hogy kulcsszerepet játszunk a hibrid járművek európai elterjedésében. A Citelis és az Access’Bus GX családba tartozó, 12 és 18 méteres változatban elérhető hibrid modellekkel olyan hatékony buszokat kínálunk vásárlóinknak, amelyek a kényelem, az energiatakarékosság és az alacsonyabb károsanyag-kibocsátás terén is kiválóan teljesítenek. Emellett a BAE Systems vállalattal kötött szoros együttműködésnek hála járműveinket az Észak-Amerikában és Egyesült Királyságban már bevált technológiákkal szereltük fel” – mondta Franco Miniero, az Iveco buszrészlegének alelnöke. Az Iveco szintén Franciaországban, Orleans-ban partneri kapcsolatot alakított ki a Keolis vállalattal, melynek keretében három évig használnak egy 12 méteres hibrid autóbuszt. Eközben Kanadában az STM (Société de Transport de Montréal) és az RTL (Réseau de Transport de Longueuil) közlekedési vállalatok több hónapig tesztelnek majd egy 18 méteres Citelis hibrid buszt a városi közlekedési hálózatokban. A Citelis hibrid járművek tesztelése ezen kívül más európai vállalatokkal kötött partneri együttműködések keretében is zajlik, így többek között Bécsben is.

Egyre növekszik a kereslet az olyan járművekre, amelyek kímélik a környezetet és a természetes erőforrásokat. Az Iveco Irisbus pedig innovatív gyártóként készen áll arra, hogy teljesítse ezeket az igényeket. A 12 és 18 méteres változatban kapható Citelis járművekben a jövő erőátviteli berendezéseinek új generációja, a hibrid rendszer működik. A dízel-elektromos hajtású soros hibrid rendszer elektromos hajtáslánc-összetevőit a BAE Systems egy együttműködési megállapodás keretében készítette. A hajtáslánc az autóbuszok 6 literes, kis lökettérfogatú FPT Industrial dízelmotorját egy elektromos motorral és generátorral kapcsolja össze, amely visszanyeri a lassítás során felszabaduló fékezési energiát.

A dízelmotor 25%-kal kisebb lökettérfogattal rendelkezik, mint az azonos kategóriájú hagyományos járművek erőforrásai. A dízelmotorhoz kapcsolódó generátor biztosítja az áramellátást, így indítómotor, külön generátor és ékszíjak használata nem szükséges. A nagyteljesítményű elektromos motor a dízel modellekkel megegyező tengelyen keresztül biztosítja a jármű meghajtását, és a soros hibrid technológiának köszönhetően nincs szükség sebességváltóra. A legújabb generációs lítium-ion akkumulátorok összegyűjtik a lassításkor felszabaduló energiát, amelyet a gyorsítás során használnak fel. A környezetvédelmi eredmények figyelemreméltók, hiszen a károsanyag-kibocsátás és az üzemanyag-fogyasztás átlagosan 25–35 százalékkal csökken, így kilométerenként akár 500 grammal alacsonyabb CO2-kibocsátás is elérhető. Ez a városi buszok átlagának megfelelő évi 50 000 kilométeres használat esetén azt jelenti, hogy 25 tonnával kevesebb károsanyag kerül a légkörbe. A sofőrök beszámolói alapján az autóbuszok könnyen vezethetők, kényelmesek, teherbírók és rugalmasak. A magas kényelmi színvonal az utasok számára is garantált, hiszen a jármű könnyedén, de lendületesen és zökkenőmentesen indul el.

Ajánlott tartalom

Hidrogén üzemanyagcella váltja le a belsőégésű motorokat?

A hidrogén egyre népszerűbb alternatívája az akkumulátoros elektromos autózásnak, sőt a benzinnek és a dízelnek is. Az üzemanyagcellás meghajtás már évek óta elérhető a kisfogyasztóknak is Japánban.