Döbbenetes különbség a dízel és az elektromos busz zajszennyezésében

Több százszor nagyobb zajt okoznak a Budai Várnegyedben a dízelbuszok, mint az elektromos buszok – állapították meg a Levegő Munkacsoport mérései.

Az erősebb zaj pedig idegrendszeri panaszokat és egyéb betegségeket okoz, csökkenti a koncentráló- és teljesítőképességet, növeli a balesetek gyakoriságát. Mind a járművek mellett, mint pedig az utastérben mérték a Levegő Munkacsoport munkatársai két hasonló méretű midibusz, a Karsan ATAK dízel- és a Modulo Medio Electric villanybusz zajkibocsátását. A buszoktól öt méterre a dízelbusz zaja átlagosan mintegy 10 dB-lel, a legnagyobb eltéréskor pedig közel 15 dB-lel volt magasabb, mint az elektromos buszé. „A dízelbusz akkora zajt okozott, mint ha egy kamion haladt volna el mellettünk, a villanybusz pedig akkorát, mint ha beszélgettek volna körülöttünk” – érzékeltette a különbséget Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Irodájának vezetője.

Az utastérben mért különbség átlagosan 3 dB volt, ez pedig kétszeres zajerősséget jelent.

„Bár jóval kevesebb figyelmet fordítanak rá, mint a levegőszennyezésre, a zaj is súlyos egészségkárosodások forrása. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint az Európai Unió lakosságának 30 százaléka van rendszeresen kitéve az egészségügyi határérték feletti zajnak, emiatt pedig évente 156 000 ember hal meg idő előtt és 910 000 szenved magas vérnyomásban. Ezért a kormányt és az önkormányzatokat különösen nagy felelősség terheli abban, hogy a közösségi közlekedésben csak alacsony zajkibocsátású járműveket üzemeltessenek” – tette hozzá Lenkei Péter.

A mérésekről készült jegyzőkönyv.

A teljes mérési adatsor.

A méréseket Levegő Munkacsoport a koromkibocsátás csökkentését célzó nemzetközi projekt keretében végezte, amelynek részeként elősegíti az elektromobilitás elterjesztését.

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.