E85 szettek összehasonlítása

Idén előretörhetnek az alternatív üzemanyagok a benzin magas ára miatt. Egyre több kúton árulnak bioetanolos E85-öst, és egyre többen szereltetnek átalakítót a kocsijukba. Vannak, akik szerint átalakító nélkül is tankolhatunk bioetanolt, a szakemberek viszont óvnak ettől a megoldástól. Mit kell tudni az alternatív hajtóanyagról? Mennyi megtakarítással és milyen megtérülési idővel lehet számolni?

Milyen tényezők gátolják a bioetanol elterjedését? Hidegindítás: Mint látjuk az olcsóbb elektronikák nem tudják, vagy csak részben tudják a hidegindítást. Általában ez nem is olyan egyszerű. A Hunflex Classic változata nem tudja csak a De Luxe verzió. Az is egy potencióméterrel oldja meg ezt, illetve egy utólagosan felszerelt hőgombával. Ez nem olyan finom megoldás, mert a hidegben 2 dolgot kell tudnia az elektronikánknak. Egyik az alapdúsítás hidegben, a másik az indítás pillanatábani extra pár másodperces dúsítás. A másodikat csak a nagyon kevés elektronika tudja, a Bioetun és az E85Power. Ez az egyik legfontosabb tényező. Enélkül hiába tekergetjük a hidegindító potinkat, hidegben ugyanúgy fog indulni mit egy átalakító nélküli autó.

 
Injektorcsatlakozók: Fontos, hogy a készülék bármikor kiszerelhető legyen, pl. ha esetleg garanciális szervízbe vinnénk autónkat. Meg persze a másik fontos dolog, hogy az eredeti kábelek megbontása öregebb autóknál egy lavinát indíthat el, a problémák mezején.

 
Hőgomba csatlakoztatás: Itt két lehetőség van. Egyik, hogy az autó saját hőgombájára csatlakozunk, a másik pedig a saját NTC érzékelő bekötése a vízcsőhöz. Mi eddig mindent átalakítónkat az autó gyári hőgombájára csatlakoztattuk, mert ez sokkal precízebb hőmérséklet mérést tesz lehetővé, mint az utólagosan a vízcsőhöz szorított érzékelő. Persze ha nincs más megoldás, akkor marad az érzékelő.

 
Programozhatóság: Nagyon fontos, hogy a hangolást számítógéppel lehessen végezni, ne csak mechanikusan potméterrel, mert a finom behangolás elengedhetetlen az autóhoz való pontos illesztéshez. Egy-két százalék eltérés is okozhat többletfogyasztást, vagy hibajelzést. Pl. az én autómban (Saab 9-3) 28% alapdúsítást kellett belőnöm, mert 27%-nál mert kigyullad a CHECK ENGINE felirat. Ezt potméterrel beállítani lehetetlen, vagy nagyon nehézkes. Ez persze nem azt jelenti, hogy ennyivel többet fogyasztana az autó, mert a lambda leszabályozza ezt üzemmeleg motornál. Az ECU-ban (az autó motorvezérlőjében) kétfajta keverékképzési érték található amit vezérel. Egyik a rövidtávú, a másik a hosszútávú illesztés. A hosszútávú azért van, hogy az autó képes legyen elmenni más üzemanyaggal is, a rövid pedig felelős az aktuális gázpedálállás szerinti kompenzálásért. Az enyém azért gyújtja ki 28% alatt a lámpát, mert a hosszútávú keverékképzése nagyon elmenne a 0-ás irányba, amit már csak rövidtávon tud kompenzálni.

 
Sport üzemmód: A sport mód az E85powerben egy lambdaszabályzott eljárás, ilyenkor a 0.86 lambda értéket tartja kellő rádúsítással az átalakító, a legoptimálisabb teljesítmény kiaknázásához. A lambdajelen csak annyit változtat, hogy nem engedi a beállított érték alá (0.92), pont azért, hogy az ecu ne vegye hibának. A SPORT és ECO üzemmód között az autó fojtószelep potmétere által adott jel alapján dönti el, hogy mere kapcsoljon.

 

összehasonlítás

 

Fojtószelep csatlakozás: Ennek a csatlakozása azért kell, hogy az átalakító tudja a különbséget érzékelni az ECO és a SPORT mód között. Személy szerint nem tartom szükségesnek az ilyen nagyobb beavatkozást, de gyártója válogatja. Az eco módhoz néhány típusnál meg kell találni a speciális beállítást, mert a gyári beállításon 100-200km után hibajelzés tapasztalható, de jó beállítással ez kiküszöbölhető.

 

Lambda szabályzás: Arra használja az E85power hogy az autót abban a hitben tartsa, hogy benzinnel megy gyári paraméterekkel az autó. A dúsítást saját maga végzi el, a lambdajel alapján szabályozottan. A lambdajel alapján azt is képes eldönteni, hogy az üzemanyag összetétele változott-e (E85, feles-vegyes és benzin állapotot képes felvenni). A Hunflex sport verziója is hasonlóképpen működik, de jóval kevesebb paraméterezhetőséggel. Itt pl. hatalmas hibalehetőség, ha az autó lamdaszondája hibás, vagy “lassú”. Ezért ez a rendszer csak nagyon jó szondával képes üzemelni.

 
Átkapcsolás:
Automata: A lambda jeléből állapítja meg az aktuális keveréket. Az E85Power esetében ált. melegindítás után 15-30mp eltelte után már stabilan meg tudja mondani, milyen üzemanyag van az autóban. Hidegindítás után annyit kell várni, hogy felmelegedjen 80 fokra a motor. Ez motortól/hidegtől függően kb. 3-6 km. Ehhez az átkapcsoláshoz el kell érnie a lambda szondának az üzemi hőmérsékletet. A fűtött lambdaszondák 1 perc alatt, a hagyományosak pedig 2-3 perc alatt elérik az üzemi hőmérsékletet. 

 
Manuális: Ez egy kapcsoló, amit bármikor kedvünkre kapcsolhatunk, attól függően mit tankolunk, így nincs késleltetés. Kevesebb üzemanyagot fogyaszt a kocsink váltott tankolásnál. A HUNFLEX-nél nincs ugyan kapcsoló, de nem ártana, hogy ne az ECU-t kelljen rákényszerítenie a benzines üzemhez való szegényítéshez.

Ajánlott tartalom

A világ első elektromos légi töltőállomása elkészült

A Skycharge jóváhagyása fontos mérföldkövet jelent a légi közlekedés forradalmasításában.

Nincs hozzászólás

  1. Igazából ennél már létezik egy újabb, naprakészebb összehasonlító táblázat:
    http://bioetanol-atalakitok.com