Egy kutatás szerint a klímaváltozás a legnagyobb kockázat a bankok működésére

A klímaváltozás jelenti a jövőben a legnagyobb kockázatot a bankok működésére a megkérdezett pénzintézetek döntő többség szerint, míg 2019-ben alig több mint felük látta ennyire kritikusnak a helyzetet – derül ki az EY és az Institute of International Finance (IIF) közös, nemzetközi kutatásából, amelyet szerdán küldtek az MTI-nek.

A kutatásban 33 országból 88 pénzintézet vett részt. A felmérés eredményeit összegző közlemény szerint a kockázatkezelési vezetők döntő többsége, 91 százalékuk öt éven belül már a klímaváltozást tekinti a legnagyobb fenyegetésének, míg 2019-ben alig több mint felük, 52 százalékuk látta ennyire kritikusnak a helyzetet. Ennek ellenére a bankoknak csupán a negyede, 28 százaléka van tisztában azzal, pontosan milyen rizikót jelent tevékenységükre az éghajlatváltozás. A koronavírus-járványt követő piaci fellendülés kapcsán a pénzintézetek rövid távon a hitelkockázatot (98 százalék) és a kiberbiztonságot tartják a legkritikusabb kérdésnek (80 százalék). Hoós János, az EY pénzügyi kockázatkezeléssel foglalkozó üzletágának vezetője a közleményben elmondta: az adatvédelem mellett a klímakrízis is a figyelem középpontjába került az elmúlt időszakban. Ennek megfelelően a bankok működésében egyre fontosabbá válnak a környezetvédelmi, társadalmi és vállalatirányítási szempontok. A döntéshozóknak a jövőben különösen rugalmasnak, átláthatónak és határozottnak kell lenniük, ha hosszú távon is meg akarják tartani ügyfeleiket – tette hozzá.

A kutatás szerint az újonnan felmerülő, legnagyobb kockázatok közül tízből hét továbbra is a technológiát és az adatkezelést érinti. Ide tartozik a digitalizáció következtében lezajló változások gyorsasága és mélysége (68 százalék), az új megoldások megjelenését követő iparági átalakulások (68 százalék), vagy éppen az elavult rendszerekből adódó problémák (62 százalék). A szakértők emellett arra számítanak, hogy a bankok még inkább felgyorsítják majd a digitális transzformációt, elsősorban a folyamatok automatizálásával (88 százalék), az alapvető technológiai eszközök modernizálásával (66 százalék) és még kifinomultabb ügyfélszolgálati megoldások bevezetésével (64 százalék).

Ajánlott tartalom

Több mint kétszáz cet vetődött partra Ausztráliában

Mintegy 230 cet vetődött partra az ausztráliai Tasmania nyugati partjainál található Macquarie közelében, néhány nappal azután, hogy több nagy ámbráscet tetemére bukkantak rá az állam délkeleti részén.