Elektromos autók: lassú lesz az átállás

Gazdaságossági okok miatt nem lesz gyors folyamat az elektromos autók elterjedése, de a dinamikus fejlődést felgyorsítja a szabályozás.

Az alternatív meghajtási formák fejlesztése hátrányba került az elektromos meghajtáshoz képest, de a jövő kérdése, hogy ez a trend mennyiben váloztatja meg az energiaipar egészét – mondta Tordai Péter, az E2 Hungary pénzügyi igazgatója. Szinte naponta jelennek meg hírek az elektromos autók, az elektromos meghajtás sikereiről és térnyeréséről. Az irány egyértelműnek tűnik, de kérdés, hogy a hagyományos autógyártók reagálnak-e valamiképpen erre a kihívásra és megmentik a belsőégésű motorokat, vagy beletörődnek a vereségbe. Tordai Péter, az E2 Hungary pénzügyi igazgatója szerint eldőlni látszik ez a kérdés az elektromos autók számára, a legtöbb nagy gyár mára már feladott minden más irányú technológiai fejlesztést.

A szakértő szerint ugyanakkor az átalakulás nem lesz gyors folyamat, emögött pedig gazdasági okok állnak elsősorban. A világ gépjárműparkjának lecserélése nagyon lassú folyamat, hiszen meg kell nézni az adott ország jövedelemszerkezetét, és hogy mennyit tud erre egyáltalán áldozni. A belső égésű szerkezetek működtetése hozzájárul a gazdaság növekedéséhez, ez egy tőkeeszköz, aminek a lecserélése pénzbe kerül, amiket jellemzően akkor cserélnek le, ha már nem működnek. Természetesen lehet a folyamatot szabályozási úton is felgyorsítani, jelenleg ez történik az Európai Unió több országában is. Olyan kibocsátási normákat fogadnak el és olyan adókedvezményeket adnak az elektromos gépjárműveknek, amelyek egyértelműen ebbe az irányba tereli a piacot. A dinamizmusnak ez a legfontosabb oka Tordai Péter szerint.

Ez a piac a tetejéről indult lefelé, az elektromos autók inkább egyfajta luxusterméknek számítanak még manapság is. Érdekes jelenség volt, hogy az első hibrid meghajtású autók, például a Toyota Prius is kezdetben a közepes árfekvésű kategóriába tartoztak, hiszen alapvetően városi közlekedésre szánták őket. Aztán megjelent gyorsan a Tesla egy teljesen egyedi koncepcióval a piac tetejét, a tehetősebb vásárlókat célozva. Nem itt van a tömegbázis, de ezen a szinten lehet jól eladni az egyébként nem olcsó autókat. A szakértő szerint itt van fizetőképes kereslet, és az árérzékenység a hagyományos közgazdasági logika szerint valamivel alacsonyabb itt, mint a fogyasztói piramis alsóbb szegmenseiben.

A másik fontos jelenség ebben az iparágban az akkumulátorok fejlődése, ami egy nagyon robosztus folyamat manapság Tordai Péter szerint. Az akkumulátor technológiák fejlesztésére fordított irdatlan összeg – 6-7 trillió dollárról beszélünk – tulajdonképpen most fordul termőre. Itt alapvetően gazdaságossági kérdések szabnak határt, például a lítium elérhetősége vagy ára. A technológiai fejlődés ugyanakkor a bányászati technológiákban is megjelenik. Ezen anyagok termelése, illetve ehhez kapcsolódóan az ára ellentétesen mozog, ha sokat termelünk akkor rövid távon felmegy az ár, de új technológiák megjelenésével hatékonyabban lehet termelni, ami pedig lefelé viszi az árakat. A lítiumionos akkumulátorok termelése pedig jelenleg meredek emelkedést mutat.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.