Elektromos népszedán

Egy dízel áráért villanymotoros autóba ülteti vásárlóit a Renault. A Fluence Z.E. tágas, gazdagon felszerelt, nem szennyezi közvetlen környezetét, ráadásul az ára is kiváló – már ahol kapható lesz.

Az elektromos hajtás mára kötelező gyakorlattá vált az autóiparban. Nem telik el úgy hét, hogy valamelyik gyártó ne mutatná be egy új villanymotoros modell terveit. Egy dolog azonban a szándék, és egészen más a megvalósítás. Ezért is különösen izgalmas a Renault villanyautó-projektje, amelynek nagyon is kézzel fogható eredménye 2011 nyarától akár meg is vásárolható – igaz, első körben csak Franciaországban. A Renault egy évvel ezelőtt, a szintén villanymotoros Kangoo Z.E.-vel karöltve mutatta be az alsó-középkategóriás lépcsőshátú Fluence alapjaira épülő elektromos autóját. A limuzin mindössze fél arasszal hosszabb karosszériájában tér el hagyományos társaitól; a nyújtást az indokolta, hogy a hátsó ülések mögött elhelyezett akkumulátorok ellenére is tágas, jól használható maradjon a csomagtartó. A lítium-ion cellák egy 95 lóerős, szinkron villanymotort táplálnak, amely közvetlen hajtáson keresztül forgatja az első kerekeket: az autó elektronikusan korlátozott végsebessége 135 km/h, a két feltöltés közötti hatótávolság 160 kilométer, azaz a Fluence a műfaj többi képviselőjéhez hasonlóan nem nagy távolságokon, hanem inkább városi, elővárosi forgalomban juthat szerephez.

Nem véletlen, hogy az autó a flottakezelők, illetve az autóbérlő vállalatok érdeklődését is felkeltette. Az Avis még 2010 elején kötött szerződést a Renault-val, amelynek értelmében az év utolsó hónapjaiban ötszáz Renault Z.E. modellre adott le előrendelést, így 2011 végétől Európa öt legnagyobb nemzeti autópiacán (Franciaországban, Spanyolországban, Nagy-Britanniában, Németországban és Olaszországban), valamint Belgiumban és Portugáliában kínálja majd ügyfeleinek az elektromos autózás élményét.

Sok hasonszőrű projekttel ellentétben a Fluence Z.E már csak azért is életképesnek tűnik, mert minden szempontból teljesen hétköznapi autó. Annyira, hogy tankolása sem tart tovább néhány percnél: a Renault által kidolgozott QuickDrop technológia lényege, hogy a megfelelő állomáson kiveszik a lemerült akkumulátort, és egy teljesen feltöltött akkucsomagot illesztenek be a helyére. A tulajdonosok tehát gyakorlatilag csak szolgáltatásként lízingelik az akkumulátort, ami ennek megfelelően további havi költséggel jár, ám a durván egy-másfél literes fogyasztásnak megfelelő üzemanyagköltség (a 160 kilométerre elegendő, teljes feltöltés a francia piacon csúcsidőben sem került többe 2 Eurónál) szorgalmas használat mellett így is gazdaságossá teszi a villanyautózást – hogy a környezeti előnyökről ne is beszéljünk.

Ajánlott tartalom

Elektromos Ikarus buszt tesztelnek Budapesten

Egy Ikarus gyártmányú, teljes mértékben elektromos hajtású autóbuszt tesztel a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és szolgáltatója, az ArrivaBus Kft. a fővárosban.