A Ford bejelentette, hogy elkészült a C-Max Solar Energi tanulmányautó: a maga nemében egyedülálló jármű a plug-in hibridek legjobb tulajdonságait egyesíti – méghozzá úgy, hogy nem függ az elektromos hálózattól.
A Ford C-MAX Solar Energi tanulmányautó nem a konnektorból nyer energiát akkumulátora feltöltéséhez, hanem a Napból: a jármű különleges tetőszerkezete nagyítóként irányítja a napsugarakat a napelemekhez, írja holvezessek.hu. Ennek eredményeként a koncepcióautó ugyanolyan hatékonyan képes hasznosítani a napsugárzást, mint a hagyományos C-MAX Energi plug-in hibrid az elektromos hálózatból nyert energiát. A Ford C-MAX Energi a kategória legjobb kombinált átlagfogyasztását kínálja, s a városi forgalomban is csupán 2,2, közúton pedig 2,6 liter benzinnel tesz meg 100 kilométert. A megújuló energiával működő Ford C-MAX Solar Energi tanulmány a becslések szerint – átlagos használat mellett – további 4 tonnával mérsékelné a modell éves CO2-kibocsátását.
„A Ford C-MAX Solar Energi új horizontot nyit az elektromos hajtás és a megújuló energiaforrások felhasználása terén.” – fogalmaz Mike Tinskey, a Ford elektromos hajtásokért és infrastruktúráért felelős igazgatója. „Az innováció éllovasként a vállalat továbbra is elkötelezetten dolgozik a tisztább és fenntarthatóbb jövő megteremtéséért.”
A 2014-es Las Vegasi Elektronikai Szakkiállításon (CES) bemutatkozó C-MAX Solar Energi tanulmányautó a Ford, a kaliforniai SunPower Corp. és az atlantai Georgia Műszaki Egyetem közös projektjeként készült.
Élénkülő eladások az elektromos autók piacán
A C-MAX Solar Energi bemutatásával egyidőben a Ford rekordméretű eladásokról számolhat be az elektromos autók piacán. Az előzetes számítások szerint a vállalat világszerte mintegy 85.000 hibridet, plug-in hibridet és elektromos hajtású járművet értékesített a 2013-as évben – az első olyan teljes esztendőben, amikor a márkakereskedésekben már hat különféle elektromos modell is kapható volt. A közeljövőben Európában is forgalmazásra kerülő C-MAX Energi a Ford legkelendőbb plug-in modellje: novemberben több mint 6.300 ilyen jármű talált gazdára. Októberben és novemberben a Ford több plug-in járművet értékesített, mint a Toyota és a Tesla együttesen, és 2013 első 11 hónapjában felülmúlta a Toyota értékesítési eredményeit. A plug-in hibrid modellek eladásai folyamatosan erősödnek, mivel egyre több vásárló fedezi fel a technológia nyilvánvaló előnyeit.
A C-MAX Hybrid kulcsszerepet játszott abban, hogy a Ford a tavalyi év során több hibridet értékesített, mint bármelyik más amerikai autógyártó, és az eladási listákon csupán a Toyota előzte meg. A C-MAX Hybrid továbbra is sok új ügyfelet szerez a vállalat számára, s a vásárlók 64 százaléka külföldi márkáktól pártol át a Fordhoz. Az átcsábított vevők aránya még ennél is magasabb azokban a régiókban, ahol erőteljesebben növekszik a hibrid autók piaca, például San Franciscóban, Los Angelesben vagy Washington D.C.-ben.
Forradalmian új, tiszta technológia
A C-MAX Solar Energi tetején elhelyezett napelemeket a 2011 óta a Ford napenergia-technológiai partnereként működő SunPower vállalat szállította. Annak érdekében, hogy a napenergia teljes mértékében feltölthesse a jármű akkumulátorát, a Ford a Georgia Műszaki Egyetemet kérte fel egy olyan megoldás kidolgozására, amivel hatékonyabban hasznosítható a napsugárzás, s ennek révén az autó alkalmassá válhat a mindennapi használatra. A kutatók kifejlesztettek egy napfénysűrítő berendezést, ami különleges Fresnel-lencsék segítségével közvetlenül a napelemekhez irányítja a napsugarakat, jelentősen felerősítve azok energiáját. A kompakt kialakítású Fresnel-lencséket eredetileg világítótornyokhoz tervezték. A nagyító elvén működő, szabadalmaztatott rendszer követi a Nap kelet-nyugati mozgását, annyi energiát nyerve ki a napsugárzásból, ami megfelel egy négy órán át tartó hálózati feltöltésnek (8 kilowatt).
Teljesen feltöltött akkumulátorokkal a Ford C-MAX Solar Energi hatótávolsága megegyezik a hagyományos C-MAX Energi akár 1000 kilométeres hatótávolságával, amiből 34 kilométer tisztán elektromos hajtással is megtehető. A járműhöz hálózati csatlakozó is tartozik, így szükség esetén az akkumulátor a már megszokott módon, kábellel is feltölthető. Miután a C-MAX Solar Energi bemutatkozik a CES szakkiállításon, a Ford és a Georgia Egyetem megkezdi az autó közúti tesztelését. A teszteredmények alapján eldől majd, hogy a jármű alkalmas-e a sorozatgyártásra.
A tetőn elhelyezett napelemek segítségével a C-MAX Solar Energi képes hasznosítani a megújuló energiát, így akkumulátorának töltése a hagyományos elektromos hálózatoktól függetlenül is megoldható. A Ford saját felmérései szerint a napenergia az átlagos napi használat mintegy 75 százalékában elegendő a napelemes hibrid jármű meghajtásához. Ez különösen ott válhat fontos tényezővé, ahol az elektromos hálózat aluméretezett, elérhetetlen, vagy pedig túlságosan magas az áram díja. Az autó emellett kiválóan illik a MyEnergi Lifestyle nevű koncepcióhoz, amit a Ford és néhány partnere mutattak be a 2013-es CES szakkiállításon. A MyEnergi Lifestyle matematikai, tudományos eszközökkel és számítógépes modellezéssel ad tájékoztatást a háztulajdonosok számára arról, hogyan hasznosíthatják hatékonyan az energiatakarékos háztartási megoldásokat, a napelemes rendszereket és a plug-in hibrid járműveket annak érdekében, hogy jelentősen csökkentsék havi energiaszámláikat és széndioxid-kibocsátásukat.
A Ford C-MAX Solar Energi hatalmas előnyöket jelenthet a környezetvédelem terén. Egy átlagos amerikai autós CO2- és egyéb üvegházhatású gázkibocsátását mintegy négy tonnával csökkentheti évente – ez a mennyiség pedig megfelel egy amerikai családi ház négyhavi emissziójának. Ha csak az USA-ban minden családi autóban alkalmaznák a Ford C-MAX Solar Energi tanulmányautóban bemutatott technológiát, az üvegházhatású gázok kibocsátása éves szinten körülbelül egymilliárd tonnával csökkenhetne.