Energiacsúcs – A Nabucco a jobb megoldás a Nemzetközi Energiaügynökség szerint

A Nabucco és a Déli Áramlat gázvezeték közül az előbbi javíthatná hatékonyabban az Európai Unió földgázellátását – mondta az MTI-nek adott interjúban Tanaka Nobuo, a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) vezérigazgatója szerdán Budapesten.

Tanaka Nobuo, aki az energia-csúcstalálkozóra érkezett Budapestre, elmondta: az energiabiztonság szempontjából a “minél több, annál jobb” elve érvényesül. Ha növekszik a beszerzési források és a szállítási útvonalak száma, javul a biztonság. A beruházások költséghatékonysága azonban fontos tényező – hangsúlyozta a japán szakember.           Mindkét projektnek vannak nagy előnyei, de problémás vonásai is. A Déli Áramlat földgázvezeték kikerüli Ukrajnát, így növekedhet az ellátás biztonsága, de ugyanúgy orosz gázt szállítana, mint a többi vezeték a térségben, és új vezeték építése helyett jóval hatékonyabb lenne orvosolni az ukrajnai problémákat. A Nabucco viszont ugyan hosszabb, megépítése drágább, de létrehozásával nemcsak a szállítási útvonalak, hanem a források is bővülnének. “Ezért aztán a Nabucco tűnik a jobb megoldásnak” – mondta az IEA vezetője.

“Jó, ha megépül a Déli Áramlat, sokat segítene, de még jobb volna, ha az ukrán energiaszektorban és a gazdaság egészében végbemennének mindazok a szükséges reformok, amelyeket az Európai Unióhoz csatlakozott közép-kelet-európai országok már végrehajtottak. Így lehetne a leginkább költséghatékony módon megteremteni az Ukrajnán keresztül vezető földgázszállítási útvonal biztonságát” – mondta Tanaka.
Az Európai Unió tagországai által támogatott Nabucco célja, hogy elkerülje Oroszországot. A Közel-Keletet és Közép-Ázsiát az Európai Unióval Törökországon és Dél-Európán keresztül összekötő Nabucco csővezeték áthaladna Magyarországon és kikerülné Ukrajnát.
A Nabucco versenytársaként emlegetett Déli Áramlat – és a szintén épülő Északi Áramlat – vezetékekkel pedig a Gazprom orosz gázóriás igyekszik diverzifikálni az Európába irányuló szállítási útvonalait. A tervek szerint a Déli Áramlat gázvezeték ugyancsak áthaladna majd Magyarországon.

A párizsi székhelyű Nemzetközi Energiaügynökséget az 1973-as olajválság után hozta létre a legfejlettebb ipari államokat tömörítő nemzetközi Gazdasági és Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD). Az elsősorban elemzéssel, a nemzetközi együttműködés ösztönzésével és az energiaválságok kezelését segítő megoldások kidolgozásával megbízott kormányközi testület szerint az energiabiztonságot az integráció, a nagyobb egységekbe szerveződés is erősíti. A közös, egységes piac megteremtésével egyebek között javul a vevő pozíciója a beszállítóval szemben, és kiküszöbölhetők a megújuló energiaforrásoknál tapasztalható termelési ingadozások – mondta Tanaka Nobuo.

Az IEA vezetője rámutatott: az integráció a legjobb út az Európai Unió és a kisebb régiók számára egyaránt. A szakember a Skandináv- és az Ibériai-félsziget példáját említette, mint mondta, ezekben a térségekben előrehaladt a termelés, a szállítás és az ellátás országhatárokon átívelő egyesítése, ami követendő példa lehet a visegrádi négyek, és a tágabb régió számára is. “Itt is számos előnnyel járhat az integráció, és vannak is törekvések, főként a csővezetékek észak-dél irányú összeköttetésének megteremtésére. Lengyelországtól egészen Horvátországig közös érdekeken alapuló együttműködés alakulhat ki, ami igen hasznos lehet például válságok idején” – mondta az MTI-nek a Nemzetközi Energiaügynökség vezérigazgatója.

Ajánlott tartalom

Harmadik-negyedik helyet foglaljuk el a dízel és benzin árakkal a környező országhoz képest

Elérhetőek a hazai és régiós üzemanyagár-információk a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) honlapján, a hazai dízel és benzin ára a harmadik-negyedik helyen van a környező országok között - hívta fel a figyelmet a szervezet pénteken.