Guruló kerekek, rezgő gépek: számos mindennapi helyzet során keletkezik energia, azonban kihasználatlanul elvész. Ezen szeretne néhány mérnök változtatni.

Az energiaforrások a lábunk előtt hevernek

Guruló kerekek, rezgő gépek: számos mindennapi helyzet során keletkezik energia, azonban kihasználatlanul elvész. Ezen szeretne néhány mérnök változtatni.

Az angliai Gloucester most nyíló Sainsbury áruházának üzleti sikeréhez a vevők már akkor is hozzájárulnak, ha csak begördülnek a parkolóba. Ugyanis eközben fémlapokon haladnak át, amelyek egy pillanatra lenyomódnak, és alattuk azonnal működésbe lép az elektromos generátor. A keletkezett árammal többek között a pénztárak energiaellátását oldják meg. A generátorok azonban az áruház környezetvédelmi csomagjának csupán egy részét képezik. Az épület tetején esővizet gyűjtenek, a meleg vizet napkollektorok szolgáltatják, éjszakára pedig lefedik a fagyasztóládákat. „Vevőink aktívan hozzájárulhatnak ahhoz, hogy zöldebbé tegyék helyi szupermarketjüket” – mondja Alison Austin, az áruházlánc környezetvédelmi menedzsere. A parkoló szolgáltatta áram jól beleillik az új áruház megnyitásának PR-koncepciójába.

A brit Highway Energy Systems cég fémlapjai valóban forradalmi megoldásnak számítanak. Segítségükkel a szupermarket harminc kilowattnyi energiára szeretne szert tenni. Ez az energia-begyűjtés területén hatalmas teljesítménynek számít – tudósít a Süddeutsche Zeitung című német lap internetes kiadása (www.sueddeutsche.de). Az úgynevezett energiaaratás lényege, hogy az alkalmazott eszközök segítségével mindennapi helyzetekből lehessen energiát nyerni. A fejlesztők szerint ugyanis számos gépet tengernyi energia vesz körül: a rezgés, a mozgás és a hőmérsékletkülönbség mind olyan forrás, amely táplálja ezt a „tengert”. Pár tucatnyi cég már próbálkozik azzal, hogy működésükhöz saját energiájukkal lássanak el apró szenzorokat.

A piacon megjelent termékcsoportok összefoglaló neve „arató” (harvestor) vagy „Joule-tolvaj” (Joule-thief).  „A megvalósíthatósági tanulmányok jellemezte úttörő korszakon már túl vagyunk” – mondja Peter Woias, aki a németországi Freiburgi Egyetem Micro Energy Harvesting posztgraduális kollégiumát vezeti. Szerinte a kis eszközöknek van jövőjük, mivel a rendelkezésre álló környezeti energia gyakorta csak alacsony sűrűségben van jelen. Ezért ez a technológia csak a kisigényű mikroelektronikát tudja ellátni, ami azonban nem feltétlenül jelent hátrányt – véli Jörg Wallaschek, a Hannoveri Egyetem kutatója, hozzátéve: elég csak arra a milliónyi kis elemre gondolni, amelyekre az apró eszközöknek eddig szükségük volt a működéshez.

A parányi erőművek belsejében gyakran termoelemek rejlenek, amelyek a hőmérsékletkülönbség hatására feszültséggel telnek meg. Vagy éppen piezo kristályok, amelyek nyomás hatására reagálnak ugyanígy. Az így keletkezett elektromosságot a szenzor pedig arra használja, hogy mérési adatokat továbbítson a vevőnek.

Alcím: Táncparkettből villogó fények

Hasonlóképp működnek az Enocean nevű, Münchenhez közeli cég villanykapcsolói is. Egy ujjnyomás elegendő energiát szolgáltat ahhoz, hogy a lámpa a továbbított impulzustól bekapcsolódjon. A cég már egy madridi toronyházat ezzel a technológiával szerelt fel. Wallaschek olyan vezeték nélküli szenzorokról áradozik, amelyek riasztanak, ha egy gépben vagy hídon túlzott mértékűvé válik a rezgés. Az autógumikba pedig olyan érzékelő szerelhető, amely nem csupán a keréknyomást ellenőrzi, hanem az ABS-nek is továbbít adatokat. A szériaérettségig ezek esetében azonban még eltelik öt-tíz év. Akkorra azonban már az áruk sem lehet majd olyan borsos.

A Highway Energyhez hasonló cégek most az áramaratás koncepciójának új dimenzióit tárják fel. Most már nem csak önellátó szenzorokról van szó, hanem a „begyűjtött” áram más célokra történő felhasználásáról is. A kilowattos tartományba eső teljesítményekért azonban tonnányi járművek mozgását kell kihasználni. Ezzel próbálkozik egy bostoni mérnökcsapat is, amely a Massachusetti Műszaki Egyetemen fejlesztett ki olyan újszerű lengéscsillapítókat, amelyek a nehéz teherautók mozgását alakítják árammal. Egy hat Genshockkal felszerelt jármű átlagosan hat kilowatt energiát termel a csapat elmondása szerint.

Az Innowattech izraeli cég ugyanakkor azt tervezi, hogy magukat az utakat vagy akár a vasúti síneket és a repülőterek felszállópályáit aknázza ki. A burkolat legfelső rétege alá helyezett piezo kristályok kilométerenként 150-1000 kilowatt áramot szolgáltatnának. A cég eddig egyelőre csak kísérleti projekteket valósított meg. Tervei között szerepel egy kisebb potenciálú járdaváltozat is. Az emberi test energiáinak szisztematikus hasznosítása eddig sok fejtörést okozott a fejlesztőknek. Akadnak már rádiók, amelyek áramellátását kézi hajtókarral lehet fedezni. A londoni Surya diszkó pedig piezo generátorokat épített táncparkettjébe, hogy táplálják a villogó fényeket. Azokon a helyeken azonban, ahol az emberek célzottan használnak el energiát, még nem találtak megoldást, pedig a fitnesztermek léptető- vagy járógépeibe elméletileg be lehetne építeni generátorokat. Ezek azonban egyelőre még csupán a gépek áramfogyasztását tudnák csökkenteni. Olyan hordozható eszközök, amelyek járás közben töltenék fel a mobiltelefont, egyelőre nem várhatók – véli Peter Woias, hozzáfűzve: egy ilyen generátor legalább akkora és olyan nehéz lenne, mint maga a telefon. Személy szerint nem sok értelmét látná.

Ajánlott tartalom

Három hetes késés az elszámoló számlák kézbesítésében

Az E.ON Hungária Csoport sikeresen befejezte az informatikai átállást, így szerdától érkeznek az MVM Next elszámoló számlái az érintett ügyfeleknek.