Az Európai Parlament szerdai plenáris ülése új szabályokat hagyott jóvá az EU-ban forgalmazott akkumulátorok és elemek hatékonyabb, tartósabb és “zöldebb” tervezésére vonatkozóan.
Az új szabályok, amelyek akkor lépnek hatályba, ha az uniós kormányokat tömörítő Tanács is elfogadja a szöveget, szigorúbb célokat tűznek ki az akkumulátorok és elemek formatervezésével, újrafeldolgozásával kapcsolatban is. Az uniós testület szerint az európai akkumulátorok iránti kereslet ebben az évtizedben ugrásszerűen meg fog nőni, mivel 2030-ig mintegy 30 millió elektromos jármű kerül majd a forgalomba. Az új szabályok azt kívánják biztosítani, hogy a jövőben újrahasznosított anyagokból gyártott akkumulátorok kerüljenek az európai piacra, amelyeknek károsgáz-kibocsátása is alacsony.
Az EP-ben megszavazott szöveg értelmében a könnyű közlekedési eszközöket, valamint a 2 kWh-nál nagyobb kapacitású újratölthető ipari akkumulátorokat kötelező szén-dioxid-kibocsátási címkével kell ellátni, továbbá a hordozható akkumulátorokat olyan módon kell kialakítani, hogy azokat a fogyasztók könnyen kicserélhessék. Az új akkumulátorokban az újrahasznosított kobalt, ólom, lítium és nikkel minimális szintjének 2027-től tovább kell emelkednie a jelenlegi arányokhoz képest. Az újrahasznosítás ösztönzése végett a hordozható elemekre és akkumulátorokra vonatkozóan a visszagyűjtési kötelezettség 2027-re 65, 2030-ra pedig 70 százalékos lenne.