Etikai feltételek a bioüzemanyag gyártására

A Guardian brit napilap érdekes tanulmányt tett közzé, amely rámutat, hogy az Európai Unióban érvényben lévő szabályok, amelyek az üzemanyag-értékesítésen belül a bioüzemanyag arányát írják elő, etikátlanok.

A lap a Nuffield Council on Bioethics nevű független szervezett másfél éves tanulmánya alapján jutott erre a következtetésre. Mint ismert, az Európai Unió azt írja elő, hogy 2020-ig a közlekedési célú üzemanyagok tíz százalékának megújuló forrásokból kell származnia. A tanulmány készítői szerint nincs szükség az eddig elindított folyamatok teljes leállítására, de átmenetileg szüneteltetnék őket, legalábbis addig, amíg új garanciákat építhetnek ki az Európában termesztett vagy az importált bioüzemanyagok esetében. A szervezet egy ötpontos tanúsítványi rendszert vezetne be, amely különböző etikai feltételnek felelne meg. Ezek az emberi jogok betartása, környezeti fenntarthatóság, csökkentett szén-dioxid-kibocsátás, tisztességes kereskedelem, valamint méltányosan elosztott költségek és hasznok lennének. A tervezett készítői tisztában vannak vele, hogy le kell cserélni a fosszilis üzemanyagokat azért, hogy csökkentsék az éghajlatváltozás hatását, de a bioüzemanyagok olyan új fajtáit erősítenék, melyek megfelelnek az etikai feltételeknek is. Így az élelmiszernövények (kukorica, cukornád) helyett mezőgazdasági hulladékból, gyors növésű növényekből kellene előállítani. Ez ugyan drágább megoldásnak tűnik, de így elkerülhető, hogy az üzemanyagok versenyben álljanak az élelmiszerekkel. Így az élelmiszerárak se mennének az égbe, kevesebb lenne az árutőzsdei spekuláció, és a világ szegényebb részein az éhhalál.

Ajánlott tartalom

Ez lehet most a leginkább környezetbarát autó 

Ha a zöld autók forradalmáról van szó, a Fisker nem ismer határokat – saját bevallása szerint elkészítette az eddigi leginkább környezetbarát kocsit, amit nem is nehéz elhinni, ha tudjuk, miből áll és hogy működik a jármű.