EU-s importadó a kanadai bioüzemanyagra

Az Európai Unio az Egyesült Államokból beérkező etanol után a Kanadából érkező bioüzemanyagra is importadót vetne ki.

Connie Hedegaard az Európai Bizottság klímaügyi biztosa betiltaná azon üzemanyagok gyártását, melyek olajhomokból, olajpalából származnak. Ezekből a fosszilis energiafajtákból elsősorban Kanadában vannak hatalmas készletek. A szakember tudományos kísérletekkel támasztja alá érveit, melyek szerint a fent említett üzemanyagfajták káros anyag kibocsátása igen jelentős. Az EU korábban 107 gramm/megajoule-ban állapította volna meg az üvegházgáz-kibocsátás mértékét az olajhomokból készült üzemanyagokra. Ez azonban jóval magasabb, mint a hagyományos nyersolajé, amely 87,1 gramm gázkibocsátással jár. Így értelemszerűen jóval károsabb a környezetre, mint a hagyományos üzemanyag.

 
Hedegaard nem öncélúan tevékenykedik, a tiltás célja, hogy annak következtében az EU elérje a közlekedési szektor 2020-ra előírt 6 százalékos emisszió-csökkentését. A szigorításból az etanol se maradna ki, így az amerikai után, a kanadai etanol-szállítmányokra is érvényes lenne 566 dolláros (102 000 forint) adó üzemanyag-tonnánként. Az ügy mögött egy komoly nyomozás áll, amely megállapította, hogy az Észak-Amerikából érkezett szállítmányok fuvarlevelein más országok szerepeltek. Erre azért volt szükségük, hogy kikerüljék azt az adót, amit az EU 2009-ben adót írt elő az uniós piacra érkező amerikai dízel-keverékekre, amivel az amerikai exportőrök olyan támogatásokban részesültek hazai földön, amik lehetővé tették nekik, hogy az európai árszintnél olcsóbban dobják piacra etanoljukat az Unióban.

Ajánlott tartalom

A napenergiával működő autók rejtélyes világa feltárul

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.