EU-s importadó a kanadai bioüzemanyagra

Az Európai Unio az Egyesült Államokból beérkező etanol után a Kanadából érkező bioüzemanyagra is importadót vetne ki.

Connie Hedegaard az Európai Bizottság klímaügyi biztosa betiltaná azon üzemanyagok gyártását, melyek olajhomokból, olajpalából származnak. Ezekből a fosszilis energiafajtákból elsősorban Kanadában vannak hatalmas készletek. A szakember tudományos kísérletekkel támasztja alá érveit, melyek szerint a fent említett üzemanyagfajták káros anyag kibocsátása igen jelentős. Az EU korábban 107 gramm/megajoule-ban állapította volna meg az üvegházgáz-kibocsátás mértékét az olajhomokból készült üzemanyagokra. Ez azonban jóval magasabb, mint a hagyományos nyersolajé, amely 87,1 gramm gázkibocsátással jár. Így értelemszerűen jóval károsabb a környezetre, mint a hagyományos üzemanyag.

 
Hedegaard nem öncélúan tevékenykedik, a tiltás célja, hogy annak következtében az EU elérje a közlekedési szektor 2020-ra előírt 6 százalékos emisszió-csökkentését. A szigorításból az etanol se maradna ki, így az amerikai után, a kanadai etanol-szállítmányokra is érvényes lenne 566 dolláros (102 000 forint) adó üzemanyag-tonnánként. Az ügy mögött egy komoly nyomozás áll, amely megállapította, hogy az Észak-Amerikából érkezett szállítmányok fuvarlevelein más országok szerepeltek. Erre azért volt szükségük, hogy kikerüljék azt az adót, amit az EU 2009-ben adót írt elő az uniós piacra érkező amerikai dízel-keverékekre, amivel az amerikai exportőrök olyan támogatásokban részesültek hazai földön, amik lehetővé tették nekik, hogy az európai árszintnél olcsóbban dobják piacra etanoljukat az Unióban.

Ajánlott tartalom

Minden huszadik eladott autó elektromos vagy tölthető hibrid Magyarországon

Az újautó-értékesítésben jelentősen nő az elektromos autók aránya: 2021 szeptemberében európai szinten már az eladott járművek 23 százaléka volt tisztán elektromos vagy hibrid, ami duplája az egy évvel korábbinak.