Évente öt halálesetet előz meg az autó közösségi kerékpárra cserélése - állapította meg egy új tanulmány. A Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal) kutatói Európa 12 legnagyobb közösségi kerékpáros rendszerének adatait elemezték - írta a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál.

Évente öt halálesetet előz meg az autó közösségi kerékpárra cserélése

Évente öt halálesetet előz meg az autó közösségi kerékpárra cserélése – állapította meg egy új tanulmány. A Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal) kutatói Európa 12 legnagyobb közösségi kerékpáros rendszerének adatait elemezték – írta a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál.

Az Environment International című folyóiratban megjelent tanulmány szerint jelenleg évente öt halálozást akadályoz meg és 18 millió eurót (5,6 milliárd forintot) takarít meg az, hogy sok autós közösségi kerékpárra váltott. Világszerte népszerűvé vált a közösségi kerékpározás: 2013-ban a becslések alapján 500 szolgáltatás működött a világon, egyedül Spanyolországban 200 szolgáltatás volt, a legtöbb, 6000 közösségi kerékpár Barcelonában gurult, Valenciában és Sevillában városonként 2000 volt a közösségi biciklik száma.

A 12 legfontosabb európai szolgáltató mindegyikének több mint 2000 kerékpárját lehet kikölcsönözni. Ezek a cégek hat országban, Belgiumban, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Lengyelországban és Spanyolországban működnek. Kilenc hagyományos, vagyis mechanikus biciklit ad kölcsön, kettő elektromost és mechanikust, egy madridi cég csak elektromost. A kutatók kidolgozták az egészségi hatások értékelésének (Health Impact Assessment) módszerét, majd elemezték, milyen egészségi előnyökkel és kockázatokkal jár, ha autó helyett közösségi kerékpárt használnak az emberek.

Közlekedési adatokat, egészségi felméréseket, légszennyezettségi mérési eredményeket és közlekedési balesetek adatait felhasználva megbecsülték a testmozgás hiánya, a közlekedési balesetek és a légszennyezés miatti halálozások számát, ezután a nagyobb kerékpárhasználat miatt megelőzhető halálok számát. Megállapították, hogy minden vizsgált városban jót tesz az egészségnek a közösségi kerékpározás. A legjobb eredményeket Párizs érte el, ott évente 2,5 életet mentett az autóról biciklire váltás, talán mert itt működik Európa legnagyobb közösségikerékpár-rendszere több mint 23 ezer kerékpárral és naponta több mint 110 ezer úttal.

Ajánlott tartalom

AM: nemzetstratégiai kérdés a hazai vetőmagágazat

Nemzetstratégiai kérdés a hazai vetőmagágazat. A hazai agrártermelés hosszú távú fenntarthatóságához alapjaiban járulnak hozzá a hazai, kiváló minőségű vetőmagok és szaporítóanyagok - mondta Farkas Sándor, az Agrárminisztérium (AM) parlamenti államtitkára csütörtökön Szarvason, az I. Országos Vetőmag-gazdálkodási Konferencia megnyitóján a tárca közleménye szerint.