Ez a fehér por változtathatja meg a világot

Az elektromos autók terjedésével az akkumulátor fő összetevője, a lítium ugyanolyan megkerülhetetlen nyersaggá válhat, mint most a kőolaj. A kereslet töretlenül növekszik, ami átrajzolhatja a világgazdasági térképeket, ezt a fémet ugyanis nem a Közel-Keletről, hanem főként Chiléből és Bolíviából lehet beszerezni.

A befektetők kedvence, az elektromos luxusautókat gyártó Tesla Motors a napokban jelentette be, hogy saját lítiumion-akkumulátor üzemet épít. A helyszínt még nem választották ki, de a jókora alapterületű amerikai gyár 6500 alkalmazottat foglalkoztat majd, és megalapozhatja, hogy a Tesla belépjen az olcsóbb tömegautók piacára is. Az amerikai autógyár ugyanis úgy számol, hogy az akkumulátorgyártás házon belülre hozása több mint 30 százalékkal teszi olcsóbbá ezt a kulcsfontosságú alkatrészt, ami segítheti a a céget abban, hogy az olcsóbb kategóriák felé nyithasson. 2020-tól már évi 500 ezer autót szeretnének gyártani.

Csakhogy ezzel a lépéssel hosszabb távon a nyakába vesz egy kockázatot is, mert ezentúl neki kell beszereznie a lítiumot.

Kicsi, könnyű és fontos

Ez a fém, amely a kitermelésekor általában a konyhasóhoz hasonló fehér kristályos vegyület egyik összetevője, a kutatás-fejlesztés jelenlegi állása szerint döntő szerepet játszik a különféle elektromos berendezések energiatárolásában. A lítium előnye, hogy használatával nagy energiasűrűséget lehet elérni, mivel nagy az egységnyi tömegre és térfogatra jutó áramtároló kapacitása. Így működhet például egy kicsi és könnyű mobiltelefon is sokáig.

Jelenleg a lítiumra épül szinte minden fontosabb akkumulátorfejlesztés (ezek technológiai akadályairól itt olvashat), és a papírforma szerint a 2020-as évek közepéig még mindenképpen ez a fém lesz a főszereplője a piacnak. Majdnem olyan nyersanyaggá válhat, mint az elmúlt évtizedekben a benzin és dízel alapanyagának számító olaj.

A fém legnagyobb felvevőpiaca korábban az üvegipar és a repülőgépgyártás volt, az utóbbi tíz évben azonban a keresletet már inkább a mobiltelefonok, tabletek és laptopok (illetve a bennük használt akkumulátorok) mozgatták. Jelenleg a világ lítiumtermelésének már 35 százalékát veszi fel az akkumulátorgyártás (vagyis arányaiban beérte az üveg- és kerámiaipart), a kereslet pedig a gazdasági válság és az elektromos autók viszonylag kis piaca ellenére is stabilan, évente 5-10 százalékkal növekszik.

Ma sokkal több lítiumot lehet eladni, mint 15 éve – és sokkal magasabb áron. Míg az ezredforduló utáni első években még 2 ezer dollárért adtak egy tonna lítiumot, 2009-ben már 5 ezerbe került, és jelenleg is ezen a szinten mozog, néha megközelíti a 6 ezer dollárt is. A legfrissebb becslések szerint 2013 és 2019 között a piac éves átlagos növekedése 14,4 százalékos lesz – ezt azonban érdemes fenntartásokkal kezelni, mivel egyelőre az elektromos járművek globális térhódítását is nehéz előre jelezni.

Bárki meggazdagodhat rajta

Aki kisbefektetőként próbál meg hasznot húzni a lítium iránti növekvő keresletből, az közvetett módon teheti ezt meg. Magából a nyersanyagból ugyanis nem lehet vásárolni, de a lítium kitermelésében érdekelt cégek részvényei közül több elérhető. A Sociedad Quimica y Minera (SQM) a világ legnagyobb – tőzsdén jegyzett – cége, amely árbevételének nagy részét a lítiumkitermelésből realizálja. Ez egy chilei vállalat, és főként a lítiumkitermeléshez szükséges vegyi anyagokat, segédanyagokat állít elő. A philadelphiai központú FMC Corporation, valamint a Rockwood Holdings (ROC) szintén olyan vegyipari cégek, amelyek bevétele, s így részvényeinek ára is nagyban függ a lítium kitermelésétől és eladásától.

Akit nem az egyes részvények érdekelnek, inkább egy többelemű portfóliót állítana össze, az a speciális befektetési termékeken, úgynevezett ETF-eken keresztül is elérheti a lítiumos cégeket. A legismertebb ilyen termék, a Global X Lithium ETF (LIT) – amelyben a bányacégektől az akkumulátorgyártókig sok vállalat részvényeit kombinálják. A LIT árfolyama az elmúlt egy évben 6,83 százalékkal emelkedett a New York-i tőzsdén. Ugyanitt az SQM részvénye 36 százalékot esett, viszont az utóbbi hat hónap alatt 14 százalékos pluszban van.

A fém tiszta formájában nagyon reaktív (egy kis darabot vízbe dobva azonnal sisteregni kezd a felszínen, és hidrogéngázt szabadít fel), ezért önmagában nem, csak vegyületeiben fordul elő a természetben. A legtöbbször sóoldatból, ritkábban az érceiből nyerik ki, és általában fehér por vagy pellet formájában, lítium-karbonátként vagy lítium-hidroxidként szállítják. Ma a világpiacon tipikusan lítium-karbonát formájában jelenik meg, ebből a vegyületből azonban egy autó akkumulátorának gyártásához százszor annyit kell felhasználni, mint egy laptophoz. Ez jelzi, hogy a lítium igazi felfutását nem a mobiltelefonok, hanem az elektromos autók térhódítása fogja igazán beindítani.

Ma valamivel több, mint egymilliárd autó fut a világ útjain, de becslések szerint a jelenleg kitermelt összes lítiumból csak évi 10 millió kisebb jármű akkumulátorát lehetne elkészíteni. Az előrejelzések szerint a termelést 2018-ra erőteljesen fel kellene futtatni ahhoz, hogy az elektromos autók iránti várható igényt ki lehessen elégíteni. Önmagában csak a Tesla 2017-től évi 15 ezer tonna lítium-karbonátot fog feldolgozni, ez durván egytizede a világ 2012-es összesített értékesítésének, vagyis egyetlen – nem is olyan nagy – autógyár komolyabb belépője 10 százalékos világpiaci keresletemelkedést tud okozni.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

A Suzuki bemutatta első tisztán elektromos személyautóját

A Suzuki Motor Corporation Milánóban bemutatta első sorozatgyártású elektromos (BEV) modelljét, az e-Vitarát, amely stratégiai jelentőségű a vállalat számára - közölte a cég kommunikációs vezetője hétfőn az MTI-vel.