Ezért zöldebb egy F1-es autó, mint egy elektromos

A Mercedes technikai igazgatója, Paddy Lowe szerint az elektromos hajtású járművek sem annyira környezetkímélők, mint azt sokat hiszik, és a Formula-1 valójában sokkal messzebbre jutott a hatékonyság terén.

Az F1-es autók a 2014-ben életbe léptetett szabályozással, a hibrid rendszerek hangsúlyozásával és az üzemanyag-használatra vonatkozó korlátozással a világ leginkább környezetkímélőbb járművei közé kerültek, ám Lowe nagy bánatára a sport mégsem tudja kiaknázni ennek a jelentős technológiai lépésnek az előnyeit, hiszen a pozitív hírverés helyett gyakran a versenyzés izgalmaira gyakorolt negatív hatásai jönnek elő.

Pedig megsüvegelendő eredménynek számít, hogy az F1 erőforrásai elérték a 45%-os hatékonyságot, ami azt jelenti, hogy ekkora mértékben képes a hőenergiát munkává átalakítani. Ehhez képest az elektromos autók energiáját előállító források csak nagyjából 33%-os hatékonyságot érnek el, így noha maga az elektromos autó működés közben nem szennyezi a környezetet, a működtetéséhez szükséges megelőző folyamatok annál inkább.

Ezt próbálja kihangsúlyozni az ESPN-nek nyilatkozó Lowe, aki éppen ma ünnepli 54. születésnapját.

„A közvélemény az elektromos autókat zöldnek hiszi, és bennük látják a megoldást a szénkibocsátás minden problémájára, pedig ez egyáltalán nem igaz. Minden attól függ, hogy honnan nyerik az elektromosságot, és egy átlagos országban egy Formula-1-es autó valójában sokkalta hatékonyabbnak számít bármely elektromos járműnél, hiszen az annak töltésére szánt elektromosságot is olyan erőművekben állítják elő, amelyek szénhidrogéneket égetnek el” – mutatott rá.

„Noha mi máris 45%-os hatékonyságot értünk el, nem állunk le, és két-három éven belül bizonyára eljutunk 50%-ig is. Ez egészen észbontó teljesítmény, ha belegondolunk, hogy az utcai autók már ötven éve leragadtak a 30%-os hatékonyság környékén.”

„Elképesztő, hogy ehhez képest mi mit vittünk véghez az F1-ben, de mégsem beszél róla senki. A 2014-es változások mind a hatékonyság, a környezettudatosság és a közúti autókba átvihető technológiák jegyében születtek. Kitűztünk egy célt, amit műszaki szempontból teljesítettünk is, de mégsem próbáljuk learatni a gyümölcsét, ami számomra elég furcsa.”

forrás: formula.hu

Ajánlott tartalom

A német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak

A német autóipar szakmai képviseleti szervezete, a VDA ellenzi a kínai elektromos autókra kivetni tervezett uniós védővámot, mivel megítélése szerint az a technológiai együttműködés akadályozásával mindkét félnek ártana.

Egy hozzászólás

  1. Uhhhh.. na neeee..
    Vajon a 45% hatékonysággal átalakított benzin előállításához mennyi energia és víz kell?
    A szeparálás, stabilizálás, víztelenítés, savtalanítás, desztilláció, kénmentesítés stb. során hányszor kell felmelegíteni úgy átlag 130 °C-ra?
    Vajon egy liter üzemanyag előállításának mekkora a környezetvédelmi lábnyoma?
    Hány liter víz felhasználásával állítunk elő 1 liter benzint?
    Komolyan kérdezem! Akik olvassák, van erre vonatkozóan korrekt adatotok?

    1 liter benzin előállításának karbon lábnyoma 2,3 kgCO2
    Vízlábnyom?
    Környezetvédelmi lábnyom?