Az Északi-tengeren “vízben álló”, óriási szélenergiaparkok építéséhez és telepítéséhez is speciális eszközökre van szükség – és ezek is közel olyan tempóban fejlődnek, mint a szélturbinák. Az új generációs építőhajók építésében persze a Siemens keze is benne van.
Noha egyelőre csak tervrajzon és számítógépes grafikán létezik, a világ legnagyobb hajógyárában, a dél-koreai Ulsan székhelyű Hyundai Heavy Industries Ltd. (HHI)-nél már építik a legújabb generációjú építőhajókat, amivel a tengeri építkezések végezhetők a korábbiaknál nagyobb hatékonysággal.
Az új építőhajóval az üzemeltetést és szervizelést végző Toisa Ltd. új mércét akar állítani a manőverező képesség és a kapacitás tekintetében. A hajót sokféle offshore-munkára (így a gáz- és olajipar mélyvízi installációs munkáihoz és építkezéseihez, víz alatti csővezetékek és áramkábelek lefektetéséhez, valamint távvezérelt mélytengeri járművek üzemeltetésére) specializálják, így azt a Siemens is jól hasznosíthatja majd.
A német gépgyártó óriás egyébként maga is az építőhajó létesítésének részese, miután A Siemens integrált megoldásokat szállít a hajó hajtásához és az áramellátási területekre.
A hajtástechnikára a Siship Drive LV dízel-elektromos rendszert építik a hajóba, melynek komponenseit az építőhajó igényeinek megfelelően állítják össze. Így például a propellergondolát, a behúzható kormánypropellert és az orrsugár-kormányt összesen öt darab 3,4 MW-os és két darab 2,5 MW-os motor hajtja, 7 db tengeri kivitelű, Siship-frekvenciaváltóval együttműködésben.
A fedélzeti hálózat táplálása a Siship Power MV áramellátó és -elosztó rendszer dolga, ezt 6 db, egyenként 4MW teljesítményű dízelgenerátor végzi. Mivel a generátorok teljesítményét állandóan a tényleges energia-igényhez állítják be, a többcélú offshore építőhajókra jellemzően erősen változó hajóüzemi profil mellett az üzemanyag-fogyasztás is drasztikusan csökkenthető. Az ugyancsak a Siemens által szállított power-management rendszer stabil áramtermelést biztosít.
forrás: hvg.hu