Fejlődés előtt áll a hazai gázüzemű közlekedés

Az Európai Unió fejlesztené a járműveket kiszolgáló infrastruktúrát.

A gázüzemű közlekedés hazai elterjedését eddig infrastrukturális hiányosságok akadályozták, mindamellett sűrített földgáz, azaz a CNG relatíve magas jövedéki adója. A legújabb Európai Uniós irányelvek szerint a tagállamoknak fejlesztéseket kell végrehajtaniuk a gázüzemű közlekedés elősegítése érdekében. „A sűrített földgáz tömegközlekedésben történő felhasználásával lényegesen tisztább lehet a városok levegője, mindamellett az üzemeltetők költségei is jelentősen csökkenhetnek. A haszonjárművek mellett azonban kiemelt fontosságú a gázüzemű személyautók elterjedésének elősegítése is” –hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke.

Akadályok a CNG és az LNG előtt
A környezetbarát üzemanyagok széles körű elterjedését eddig három fő tényező hátráltatta: a járművek magas vételára, az alacsony elfogadottság, továbbá az újratöltő állomások hiánya.
Jelenleg Magyarországon mindössze három nyilvános CNG töltőállomás található, Budapesten, Szegeden illetve és Győrött, mely utóbbi kettőt a GDF SUEZ üzemelteti. A szükséges számú CNG és LNG kutak nélkül azonban a tiszta meghajtással közlekedő járművek nehezen tudják felvenni a versenyt a hagyományos tüzelőanyaggal hajtott példányokkal szemben. Az Európai Bizottság ezért idén februárban a tagállamok számára kötelező érvényű rendelkezéseket fogalmazott meg a környezetbarát üzemanyagok elterjedésének elősegítésére.

Közös, európai szabványok
A tagállamoknak 2015 decemberéig közös szabványokat kell kialakítani a gépkocsikat, tehergépjárműveket és vízi járműveket szolgáló LNG és CNG újratöltő állomásokra vonatkozóan. Az intézkedéscsomag kitér a cseppfolyósított földgáz tehergépjárművekhez használható töltőpontok kiépítésére is. Becslések szerint mintegy 181 LNG állomás létesülne, mely jelentős piaci fejlődést idézne elő a cseppfolyósított földgázzal hajtott nehézgépjárművek terén.

Gázüzemű autóbuszok a közlekedésben
Magyarországon 1993-ban kezdődött meg földgáz üzemanyagként való felhasználása az Égáz-Dégáz Földgázelosztó Zrt. tevékenységének keretein belül. Az azóta Magyarország piacvezetőévé vált Társaság közel 50 darab földgázüzemű járművet használ illetve több mint 40 buszt lát el CNG-vel. Hazánkban összességében jelenleg körülbelül 50 darab CNG hajtású busz közlekedik, holott a tiszta üzemű járművek forgalomba állításával határozottan a levegőben mérsékelhető az emberi egészségre kritikus hatású szállópor koncentráció, a szmog fejlődéséért felelős nitrogénoxidok mennyisége és még az üvegházhatású gázok kibocsátása is csökkenthető.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) idén pályázatot hirdetett gázüzemű autóbuszok vásárlására. „Nagyon fontos, hogy az állam támogassa az alternatív közlekedést, ezért a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 1,6 milliárdos tendert ír ki CNG-vel üzemelő buszok beszerzésére” – jegyezte meg Fónagy János közösségi közlekedésért és parlamenti kapcsolatokért felelős államtitkár. Az önkormányzati, vagy állami tulajdonú közlekedési társaságok vissza nem térítendő, úgynevezett „utófinanszírozású támogatásra” pályázhatnak a Széchenyi Terv Zöld Beruházási Rendszer keretében. A pályázók a támogatás negyedéig előleget is igényelhetnek, ezzel könnyebbé válhat a tiszta üzemű autóbuszok beszerzése.

Franck Néel, a GDF SUEZ Energia Magyarország általános-vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy Magyarországon hatalmas fejlődési lehetőség van a CNG piacon, mert habár regionálisan nem, de a nyugat-európai országokhoz képest Magyarország messze el van maradva a CNG töltőállomások számának terén.

Ajánlott tartalom

Kína korlátozza az „önvezető” kifejezés használatát az autóreklámokban

Kína megtiltja az autógyártóknak, hogy az "okos vezetés" vagy "önvezető" kifejezéseket használják járműveik fejlett vezetéstámogató rendszereinek (ADAS) hirdetésekor.