Felére csökkenhet télen az elektromos autók hatótávolsága

A hagyományos autókhoz hasonlóan, az elektromos járműveknek is meggyűlik a baja a téli hideggel. A FleetCarma kutatása szerint azonban az alacsony hőmérsékletnek esetükben nem az indulás, hanem a hatótávolság látja kárát, ami nem sokkal nulla fok alatt akár felére is csökkenhet.

Az senkinek nem újdonság, hogy sok autó beindításáért keményen meg kell küzdeni egy-egy szabadban töltött téli éjszaka után, a hideg azonban azokat a járműveket is megviseli, amelyekbe reggel beülve nem hallani a hengerek pöfögését. Az elektromos autóknak nem az indítás jelent problémát, hanem azok hatótávolsága csökken jelentősen a nagy hidegben, írja a hwsw.hu.

A kanadai FleetCarma a Nissan Leaf és a Chevrolet Volt modellek teljesítményét vizsgálta meg különböző hőmérsékleteken. A járművek teljesítményvizsgálatával foglalkozó vállalat MyCarma alkalmazása a nagyobb járműparkkal rendelkező cégek, illetve magánszemélyek számára is követi és naplózza a járművek teljesítményét, ezáltal a gyártóknak is hasznos visszajelzéseket adva.

Hidegben nem érdemes hosszabb utat tervezni

A vállalat több mint 7000 utat hasonlított össze, amelyet a Nissan elektromos autójával tettek meg, hogy meghatározza, hogy teljesít a jármű szélsőséges körülmények között. Nem meglepő módon az ideális hőmérséklet az autó számára a 15 és 24 Celsius-fok közötti tartomány, amelyet elhagyva nagyjából 120 kilométeres hatótávolsága csökkenni kezd, mínusz 15 fok környékén ez az érték átlagosan már mindössze 80 kilométer körül mozog. Ez elsősorban a lítium ion akkumulátorok érzékenységének köszönhető, amelyek nem tolerálják az extrém hőmérsékleteket. A különösen forró területekről mint Phoenix vagy Arizona ezért több panasz is érkezett a Leafek gyorsan romló akkumulátoraival kapcsolatban, amit a Nissan újfajta kémiai összetételű akkumulátorokkal igyekszik kiküszöbölni, amely már 2014 áprilisában az autókba kerülhet.

A Chevrolet Volt esetében már kevesebb, nagyjából 4000 esetet hasonlítottak össze, melybe nem számították bele a mínusz 4 Celsiusnál nagyobb hidegben megtett utakat, a Volt ugyanis ekkor időnként hagyományos motoros meghajtásra vált, ami torzítaná az eredményeket. A Chevrolet is hasonló tartományban teljesített legjobban mint a Leaf, ideális esetben átlagosan 70 kilométert tett meg, ami a kritikus mínusz 4 fok felé közelítve kevesebb mint a felére, 30 kilométerre esett vissza.

Mindkét autó esetében voltak ugyanakkor kiugró eredmények: egyes Volt sofőrök csaknem 30 százalékkal nagyobb távolságot tudtak megtenni az átlagnál, azaz a 70 kilométer helyett 95-öt mentek, a Leaf esetében pedig még döbbenetesebb eredmények születtek, ott akár 60 százalékos is lehetett az eltérés, így 120 kilométer helyett akár 195-öt is megtettek vele a szerencsésebbek.

A vezetési szokásokon is múlik az üzemidő

Felmerül a kérdés, mennyire vizsgálták meg a Chevrolet és a Nissan mérnökei az akkumulátorok viselkedését szélsőséges körülmények között, ám a szakértők mentségére legyen mondva, hogy csak korlátozott információkkal dolgozhattak, mivel nem tudták belekalkulálni a sofőrök eltérő és rendkívül sokféle vezetési szokásait. Ez utóbbi azonban a jövőben megváltozhat, miután egyre több autógyártó kacsintgat a Big Data fogalma felé. Az összes sofőr viselkedésének elemzése ugyanakkor komoly magánéleti aggályokat is felvet, amelyek az NSA-botrány kitörése óta különösen érzékeny pontot jelentenek.

A fejlődés mindenesetre nem áll meg, a Nissan hónapokon belül megjelenő fejlesztései, és a többi gyártó újításai hamarosan télen is elfogadható hatótávolságot biztosíthatnak az elektromos autók számára, egyelőre azonban érdemes a fenti adatokat is figyelembe venni mielőtt hasonló járgányt vásárolnánk.

Ajánlott tartalom

A Suzuki bemutatta első tisztán elektromos személyautóját

A Suzuki Motor Corporation Milánóban bemutatta első sorozatgyártású elektromos (BEV) modelljét, az e-Vitarát, amely stratégiai jelentőségű a vállalat számára - közölte a cég kommunikációs vezetője hétfőn az MTI-vel.