Felfüggesztették a kereskedést a szén-dioxid-kibocsátási kvótákkal

Felfüggesztették a kereskedést a szén-dioxid-kibocsátási kvótákkal szerdán délelőtt a párizsi székhelyű Bluenext tőzsdén.

A Point Carbon norvég emissziókereskedelmi hírportál beszámolója szerint korábban már értékesített kvóták újbóli felbukkanása miatt kell szüneteltetni a kereskedést. Az átmeneti időszakban a Bluenext kidolgozza a megoldást annak biztosítására, hogy ne kerülhessenek vissza a kvótakereskedelmi rendszerbe olyan szén-dioxid-kibocsátási kvóták, amelyeket egyszer már eladtak.
Az MTI információi szerint a magyar Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KVVM) által a napokban értékesített, CER (Certified Emission Reduction) típusú kibocsátás-csökkentési egységek – úgynevezett kiotói kvóták – kerültek vissza az uniós kereskedelmi rendszerbe. Ezeket a kvótákat csak az Európai Unión kívüli országokban használhatták volna fel.

A világ legnagyobb nemzetközi kibocsátás-kereskedelmi piacát üzemeltető társaság közölte, hogy az ügy rendezése érdekében megbeszéléseket kezdett “valamennyi érintettel” – áll a Point Carbon beszámolójában.
A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KVVM) március 11-én közleményben tájékoztatott arról, hogy csaknem 2 millió tonna kiotói kvóta eladására kötött szerződést, és ebből várhatóan 4 milliárd forint bevétel származik. Olt Boglárka, a KVVM sajtófőnöke az MTI-nek kedden úgy nyilatkozott, hogy a kvótákat egy kvótabróker cégnek adták el, amely Japánnak adta tovább azokat.

A CER-ek úgy jönnek létre, hogy egy fejlett ország beruházást visz egy fejlődő országba, aminek részeként kibocsátás-csökkenés valósul meg, és a beruházó CER-t kap a kibocsátás-csökkentésért “cserébe”. Magyarországi cégek általában kereskedőkön keresztül vásárolhatnak CER egységeket, amelyekkel aztán részben elszámolhatnak. Jelenleg főként így kerülhet CER a magyar állam tulajdonába.

Ajánlott tartalom

Az új KRESZ-ben megjelennek az esélyegyenlőségi és a fenntarthatósági szempontok

Az új közlekedési szabályrendszer fokozottabb védelmet nyújt majd a közlekedés legvédtelenebb szereplői, így a gyalogosok és a kerékpárosok számára, valamint élhető, használható kereteket ad a közlekedés civil résztvevői, és versenyképességet növelő feltételeket biztosít a közlekedés hivatásos résztvevői számára - mondta el Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésért felelős államtitkára a közlekedési kultúra napja programsorozat 10 éves, jubileumi megnyitóján pénteken.