Fenntartható Fogyasztás Klubot indított a tatabányai zöld főiskola

A fenntartható fogyasztás pedagógiája témában szervezett kerekasztal-beszélgetés, és az élményközpontú tanulásról tartott szakmai fórum is szerepelt a Modern Üzleti Tudományok Főiskoláján szervezett, 285 199 999 forint összegű uniós támogatást nyert pályázat nyitórendezvényének programjában.

A most elindult Fenntartható Fogyasztás Klub és a szakmai fórumsorozat része annak a nagyszabású infrastrukturális- és programfejlesztésnek, amelynek eredményeként a MÜTF az elkövetkezendő időszakban Magyarország egyik legkorszerűbb, a 21. század kihívásait és a környezetvédelmi szempontokat egyaránt szem előtt tartó „öko-egyetemévé” válhat, tovább bővítve képzési palettáját és kutatás-fejlesztési szolgáltatásait is.

Közös erővel a fenntartható fogyasztásért!
A főiskola a projekt nyitórendezvényén tette meg az első lépéseket annak érdekében, hogy kiszélesítse és megerősítse a helyi oktatási intézményekkel, szakemberekkel, valamint civil szervezetekkel való kapcsolatot. A fenntartható fogyasztás pedagógiája címmel szervezett kerekasztal-beszélgetésen a meghívottak többek között olyan kérdésekre keresték a válaszokat, hogy hogyan formálja át a klímaváltozás az oktatást, mit jelent a fenntartható fogyasztásra nevelés, és melyek ennek a leghatékonyabb eszközei a családban, az iskolai közösségekben, milyen életkorban érdemes hozzákezdeni a környezettudatos neveléshez, mit tehet egy pedagógus a mértéktelen fogyasztásra buzdító reklámokkal szemben. A résztvevők elhatározták, hogy a főiskola koordinálásával a jövőben igyekeznek együttműködni és közösen fellépni a környezettudatos szemlélet hatékony terjesztése érdekében.

– A MÜTF elkötelezte magát abban, hogy magas szintű oktatói és hallgatói munkáját összekapcsolja a város, és a város környékén működő ipari parkok valós gazdasági igényeivel. Így a munkaerő-piaci igények, a végzős hallgatók elhelyezkedési lehetősége, és a térség innovatív ipari fejlesztési központja jó kézben kapaszkodhatna össze, ráadásul a jövőbeli társadalmi kihívások, és a környezetvédelmi – klímavédelmi elvek is elsődleges szempontként lennének jelen – mondta a rendezvényen Prof. Dr. Hajtó János, a MÜTF rektora. Hozzátette: a tatabányai főiskola nem titkolt célja, hogy a jövőben – alkalmazkodva az új gazdasági és környezetgazdasági kihívásokhoz – egy, a jelenlegi repertoárt szélesítő, új műszaki és energetikai képzési lehetőségekkel rukkoljon elő, ami hosszú távon elősegítené az intézmény egyetemmé válását.
Science Park: a tatabányai „Csodák Palotája”
– A főiskolán novemberben megnyitott Science Park interaktív tárlat célja főiskola stratégiai célkitűzéseinek megvalósulását segíti elő: egyrészt a főiskola műszaki képzései iránti fogadókészséget hivatott megerősíteni a diákokban, másrészt remek lehetőséget kínál a természet- és a műszaki tudományok népszerűsítésére, valamint a szabadidő tartalmas eltöltésére, hiszen itt élmény a tanulás – mondta dr. Tóth Gábor, a MÜTF főtitkára. A „Csodák Palotája” mintájára készült kiállításon látványos kísérleti eszközök és valóban csodálatra méltó optikai, illetve mechanikai kísérleti berendezések várják az érdeklődő általános iskolás és középiskolás diákokat, diákcsoportokat, tanárokat és szülőket egyaránt.

Tudományos játszótér
– A kiállítás megnyitóján az iskolavezetők jelezték, részükről nagy igény lenne arra, hogy a pedagógusaik is testközelből lássák és kipróbálják a kiállított kreatív játékokat, valamint képet kapjanak arról, hogy milyen módon alkalmazhatók ezek az eszközök az oktatásban, hogyan lehet játékos formában tanítani, továbbá milyen lehetőségeket kínál az újonnan megnyíló Science Park a „hands-on science” típusú oktatásra – tette hozzá a főtitkár.
Erre válaszul került sor a kapcsolatépítésre és szakmai együttműködésre is remek lehetőséget kínáló közös szakmai fórumra és „játékra” a TÁMOP 4.1.1 projekt nyitórendezvényén, ahol elsőként Tóth Gábor ismertette a pedagógusokkal a kiállítás célját, a tervezett programokat és a csoportos látogatások technikai részleteit. Ezt követően Kovács Ferenc, a MÜTF oktatója a Móra Ferenc Általános Iskola diákjait segítségül hívva, egy közös bemutató óra keretében demonstrálta, milyen is az, amikor egy iskolai csoportot fogadnak hétköznaponként egy nem hétköznapi tanórára. A pedagógusok egy fizikai oktatócsomagot is hazavihettek, amely lehetőséget biztosít számukra, hogy a kísérleteket és a kiállításon szerzett új ismereteket a tantervbe ágyazottan is hasznosítani tudják, hiszen a Science Park kihelyezett fizika órák, szakkörök megtartására is lehetőséget nyújt.

A „Munkaerő-piaci alkalmazkodás, intézményirányítás- és szolgáltatásfejlesztés a Modern Üzleti Tudományok Főiskoláján” című projekt eredményeként az elkövetkezendő két évben jelentősen megnőhetnek a főiskolán végzett hallgatók elhelyezkedési esélyei. Az összességében több mint 300 millió forint költségvetésű pályázat keretében az intézmény egy komplex felsőoktatási szolgáltatást kíván megvalósítani, többek között minőségbiztosítási rendszer kidolgozásával, a vállalatok végzősök iránt támasztott elvárásainak feltérképezésével és azok becsatornázásával a főiskola döntéshozatali és oktatási rendszerébe, valamint a szakmai gyakorlati rendszer fejlesztésével. A projekt a műszaki képzésekhez kapcsolódóan egy kisebb teljesítményű lézerlabor kialakítását, valamint e-learning tananyagok fejlesztését is lehetővé teszi. A programtól azt is remélik az intézmény vezetői, hogy a hallgatói, oktatói és kutatói szolgáltatások fejlesztése révén a Modern Üzleti Tudományok Főiskolája rövid időn belül a hazai mellett, a nemzetközi tudományos és felsőoktatási közélet egyik meghatározó szereplőjévé válhat.

Ajánlott tartalom

Pécs európai küldetési címkét kapott a klímasemlegességgel kapcsolatos erőfeszítéseiért

A klímasemleges és intelligens városokra vonatkozó uniós program keretében 23 város, köztük Pécs kapta meg az európai küldetési címkét a klímasemlegességgel kapcsolatos erőfeszítéseiért - közölte az Európai Bizottság csütörtökön.