A fosszilis energiaforrások csökkenése és a környezetszennyezés miatt a megújuló energiák alkalmazásának egyik legaktuálisabb célterülete a fenntartható közlekedés lett. 2011. május 7-én a megújuló energia témájának vezető szakmai rendezvényén belül szervezik meg az Elektromos Mobilitás Napját is.
„Bár több magyar vonatkozású találmány sajnálatos módon nem tud megjelenni a nemzetközi eseményen, számos újdonsággal képviselteti magát a szakma” – mondta el az OGH Hírügynökség kérdésére Varga István, a RENEXPO szakmai igazgatója. A járművek között lesz elektromos áramot termelő kerékpár, elektromos motor, a publikum megtekintheti a Tesla legújabb elektromos autóját, a Széchenyi-futam versenyzőinek innovatív járműveiről nem is szólva. A járművek mellett azonban stratégiai fontosságú a töltőállomások terjesztése, melyből többel is találkozhatunk a budapesti eseményen.
Az autózás, a közlekedés, a logisztika minden vívmánya mellett is számos környezetkárosító tényezővel jár együtt, nagyban hozzájárulva a levegő- és zajszennyezésért. Tudatos és felelős magatartással jelentősen csökkenthetők a káros hatások, amellyel nemcsak a saját környezetünket, hanem a jövő generációk környezetét is élhetőbbé tehetjük. A RENEXPO 2011-en kiemelt tematikai rész foglalkozik ezért a fenntartható közlekedéssel, és az ehhez kapcsolódó járművek bemutatásával. Ezen belül speciális kísérőprogramként 2011. május 7-én kerül megrendezésre az Elektromos Mobilitás Napja (E-Mobilty Day) is.
„A rendezvény kiemelt látványosságai között található a Box Utca, ahol a tesztvezetésre vagy élményautózásra vágyók ki is próbálhatják a járműveket” – hívta fel az OGH Hírügynökség figyelmét Varga István, aki hozzátette: „Jelenleg az elektromos meghajtású járművek foglalják el a rendezvény központi helyét, a jövőben azonban a hidrogénmeghajtás irányába is szeretnék elmozdítani a tematikát, melyhez partnereket, kiállítókat keresünk.”
A szakemberek szerint hazánkban a közeli jövőt tekintve elsősorban az elektromos kerékpárok, motorkerékpárok elterjedése várható, mivel ezek árban is elérhetőbbek a lakosság számára. Ezt célozta meg kétoldalról is a rendezvény főszponzora, az ELMŰ, aki a rendezvényen a Fiat 500-as elektromos autója mellett elektromos biciklit illetve emberi erővel elektromos áramot termelő kerékpárt is bemutat a látogatóknak. Az elektromos áram termelésére alkalmas biciklik a „Gyűjtsük együtt az energiát” elnevezésű kampány részeként a Box Utcában kipróbálhatók is lesznek, illetve további jó hír, hogy az alternatív közlekedés támogatásáért az ELMŰ elektromos töltőállomásán szeptemberig ingyen „tankolhatnak” az elektromos járművek használói.
Az elektromos autók elterjedésének alapfeltétele a megfizethető elektromos töltőállomások hálózatának kiépítése Magyarországon – ezt célozza meg egy magyar gyártó, Makai Róbert, a Makor Kft. ügyvezetője. „A piac egyre jobban nyílik, a Volkswagen, Mercedes, Citroën, Mitsubishi, Tesla, Nissan és a Fiat is be szeretnék hozni az elektromos autóikat. Tervben van, hogy Zöld Szálloda címmel rendelkező hotelek előtt helyeznék el őket, a Volkswagen pedig zöld taxihálózatban is gondolkodik már. Ehhez azonban a nagyobb vidéki városokban és a fővárosban is több töltőállomásra lenne szükség. Mi a nagyobb bevásárlóközpontokat, forgalmasabb helyeket célozzuk meg ezért a hálózatkiépítéssel, ahol a megfizethető és teljesen magyar készítésű kútjainkat állítanánk fel.”
A kiállítók közt várható még a Suzukikat elektromos autókká átalakító TZ-ELMA megjelenése, valamint érdekes színfolt lesz a győri Széchenyi-futam versenyzőinek járművei. Az eseményen az Alternatív Hajtású Járműsport Szövetség is több járművel képviselteti magát. Terveik szerint kiállítanak autót és hajót, különleges koncepció- és vizsgáztatott – közúti forgalomban is használható – járműveket, továbbá dinamikus bemutatókkal is készülnek a helyszínen. Az autók közül külön említést érdemel a Makor kiállításában a Tesla Roadster, mely a fejlesztéseknek köszönhetően már 300 km-nél hosszabb utat is teljesít egy 100%-os feltöltés után. (Ez az elektromos autók eddigi teljesítményének több mint kétszerese.) A cég ezen kívül a Vectrix elektromos motorkerékpárral is képviselteti magát, valamint saját elektromos töltőállomásukat is hozzák a szemlére.
Makai Róbert elmondása szerint „az elektromos motorok megbízhatóságát és népszerűségét jól mutatja, hogy Lengyelországban már a rendőrség munkáját is nagyban segíti, Németországban pedig az orvosok szolgálatában állnak elektromos autók. Az autók valószínűleg itthon is inkább a szolgáltatószektorban terjednek el hamarabb, az elektromos motor azonban az alacsony ára, és megbízhatósága, könnyű kezelhetősége miatt várhatóan hamar a lakosság kedvencévé fog válni.” Hozzá kell tenni, hogy az elektromos járművek eddig semmilyen állami támogatásban nem részesültek. Amennyiben ebben pozitív fordulat áll be, akkor várhatóan csökken a járművek ára, és még könnyebben hozzáférhetők lesznek a lakosság számára is.
Magyar vonatkozású találmányok sajnos nem tudnak megjelenni az idei RENEXPO-n: a várva várt magyar „csodabusz” feltalálója időközben Németországba távozott, mivel ott kapott lehetőséget a jármű gyártására és forgalmazására. A Kecskeméti Főiskola saját fejlesztésű, világdíjas autóját, a Megametert financiális okokból nem hozza el a főiskola. A jármű ugyan nem tömeggyártásra készült, hanem inkább érdekesség, de sokat mondó neve elárulja fő előnyét – 1 liter benzinnel 1941 km-t képes megtenni –, és a leginnovatívabb csapat díját nyerte el a 35. Finnországi Eco-marathon versenyen. „A jövőben további megoldásokat is be kívánunk mutatni a RENEXPO-n arra vonatkozóan, hogyan lehet a közlekedés energiaellátását még zöldebben, különböző energiaforrásokból is megoldani, azaz még jobban kizöldíteni, például a hidrogén mellett a tisztított biogáz és a biometán alkalmazásával” – zárta az OGH Hírügynökségnek adott összefoglalót Varga István, az immár hivatalosan is EU elnökségi rendezvénnyé előlépett RENEXPO szakmai igazgatója.