Összesen 1,6 milliárd forint értékben írt ki buszbeszerzési pályázatot a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a tender révén 70-80 új, CNG-üzemű jármű állhat forgalomba.
A tenderen állami vagy önkormányzati tulajdonú közösségi közlekedési társaságok indulhatnak, mely során kizárólag új, alacsony padlójú, gáz meghajtású autóbuszok beszerzését intézhetik. A vissza nem térítendő támogatás mértéke szóló kialakítású járművenként legfeljebb 18 millió forint, csuklós autóbuszonként legfeljebb 24 millió forint lehet. (Mindez nagyjából 30 százalékos támogatásintenzitást jelenthet. A szerk.) A pályázók biztosítékadási kötelezettség mellett a teljes támogatási összeg negyedéig, de legfeljebb 300 millió forint értékben előleget is igényelhetnek. A pályázat feltétele az is, hogy az abban indulónak vállalnia kell, hogy a járművek üzembe állítását követő két hónapon belül véglegesen kivon a forgalomból legalább ugyanannyi, környezetvédelmi szempontból elavult autóbuszt. További feltételként a CNG buszok közlekedtetéséhez (pl. üzemanyag töltéséhez) megfelelő infrastrukturális hátteret kell biztosítania vagy kialakítania, és legalább 3 éven át fenntartania.
A szaktárca indoklása szerint azért volt szükség új busztender kiírására, mert a gáz meghajtású járművek használatának terjedésével csökkenthető a közösségi közlekedés széndioxid-kibocsátása, a szálló por koncentrációja, illetve a városok légszennyeződése is. A vissza nem térítendő, utófinanszírozású támogatást az Új Széchenyi Terv Zöld Beruházási Rendszer keretében, a kvótabevételek terhére biztosítja a szaktárca.
Volt, aki már nagyon várta
A fejlesztési minisztérium közleménye három nappal azután jelent meg, hogy egy, a Magyar Gázüzemű Közlekedési Klaszter Egyesület honlapján található írás ismételten felhívta a figyelmet arra, hogy földgázüzemű BKV-buszokra lenne szükség. A szervezet indoklása szerint ezáltal a levegő tisztább lenne Budapesten, nehezebb lenne ellopni az üzemanyagot, a buszok üzemeltetése úgy lenne csendesebb és olcsóbb, hogy közben a széndioxid-kibocsátásuk is csökkenne. A hátrány az – írják -, hogy a buszok beszerzése drágább lenne (de ez pár év alatt megtérülne), de a mai magasabb beszerzési ár a jelenlegi üzemanyag-árak mellett ez körülbelül 300 ezer kilométernél térülne meg, ami városi buszoknál viszonylag gyorsan összejöhet.
A teljes cikk itt olvasható.