Kicsit bizarr: a Forma-1 a környezetvédelem szolgálatában… Pedig a versenytechnológia tényleg segíthet egy hagyományos motor tökéletesítésében.
A Renault a napokban mutatta be vadonatúj, szupertakarékos és szupertiszta üzemű dízelmotorját, aminek több megoldását is egyenesen a Forma-1 világából kölcsönözték. A versenypályáról származik például a „négyzetes” motorkialakítás: az elnevezés arra utal, hogy a hengerek lökete megegyezik a dugattyú átmérőjével (a furattal), ami lehetővé teszi a hatékony gázcserét elősegítő, viszonylag nagyméretű szelepek alkalmazását. Szintén a Forma 1-ből származik a mindössze 1,6 literes, ám 130 lóerős dízelmotor hűtési rendszere: a kettős vízköpennyel hűtött blokkon úgy áramlik keresztül a hűtőfolyadék, mintha természetes közegében folyna, az akadálytalan vízmozgás pedig kisebb energiaigényű vízpumpa beépítését teszi lehetővé.
Szintén a motorsport királykategóriájából erednek a speciális olajlehúzó gyűrűk, amelyek egy többpengés borotva hatékonyságával húzzák le a hengerperselyek faláról a kenőanyagot: a rugalmas szerkezet kis súrlódásának köszönhetően ismét csak csökkenti a motor működése során felmerülő energiaveszteségeket.Egy komplett versenymotort persze nem lehet az utcára küldeni – már csak anyagi megfontolásokból sem, hiszen ezt az erőforrást nem exkluzív luxuscikknek, hanem tömegterméknek szánja gyártója. Elsőként a Renault alsó-középkategóriás egyterű modellcsaládjában, a Scénicben mutatkozhat be a négyhengeres dízel, amely így a kategória legtisztább és legtakarékosabb modellje lesz: vegyes ciklusú átlagfogyasztása 3,66 l/100km, CO2-kibocsátása pedig csupán 115 g/km, ami nemhogy egy családi buszlimuzinnak, de egy városi törpeautónak is becsületére válna.
Az emisszió kerek 20 százalékkal kedvezőbb, mint amire a cég hasonló teljesítményű, 1,9 literes motorja képes. Ezt a hatalmas fejlődést féltucatnyi, különleges megoldás révén nyert grammokból „gyúrta össze” a Renault, az égéskamrában lévő levegő örvénylésének szabályozásától kezdve a változó térfogatú olajszivattyúig, a start-stop rendszertől a fékenergia visszanyeréséig, a nagynyomású turbófeltöltőtől a motor felmelegedését elősegítő, lezárható hűtőkörig. Hogy ezek a megoldások mennyire nem magától értetődők, azt jól jelzi, hogy a gyártó több mint 30 szabadalmat jegyeztetett be a fejlesztés során.