Francia borok műanyag palackban

Könnyebb, környezetbarát és ízkímélőbb műanyagpalackokat használnak a hagyományos üveg helyett az egyes új-zélandi, amerikai, és francia bortermelők.

A PET-palackok 100 százalékban újrahasznosíthatók, kevesebb energiaráfordítással készülnek, törhetetlenek, könnyebbek és szállításkor is kevesebb helyet foglalnak el, mint üvegből készült elődjeik. “A műanyag palackokra az energiafelhasználás és a gyártás tekintetében is egy pozitív előrelépésként tekintünk” – mondta Michael Wentworth, az új-zélandi Yealands szőlészet illetékese. “Nyolcvankilenc százalékkal könnyebb az üvegnél, így az előállításkor és minden egyes szállításkor is spórolunk a szén-dioxid kibocsátással” – tette hozzá a szakember. A műanyag palackok egyáltalán nem változtattak a yealandsi borok ízén, amit elsősorban az bizonyít, hogy az új palackokba töltött Sauvignon Blanc és a Merlot is kitűnően szerepeltek egy vakkóstolásos borversenyen. Az Egyesült Államok nyugati részén elterülő Oregon állambeli Naked pincészetben már több mint egy éve használnak PET-palackokat, amelyek elsősorban a könnyű súlyukkal győzték meg a termelőket. Mindkét borászat 750 milliliteres palackokat használ, amelyek azonban kisebbnek tűnnek egy hagyományos üvegpalackhoz képest. “A vásárlók azt hihetik, hogy nem ugyanazt a mennyiséget kapják, ezért jól láthatóan feltüntetjük a pontos űrtartalmat” – mondta Wentworth.

 

A francia Boisset családi pincészet a műanyag palackokban is sikerrel értékesíti a Fog Mountain Merlot és a Yellow Jersey borokat Észak-Amerikában, a progresszív csomagolású 2008-as Beaujolais Nouveau fajtával azonban már nem volt ilyen szerencséje. “A hálaadás egy erősen hagyományokra épülő ünnep, ezért a vásárlók egy sokkal tradicionálisabb csomagolást akarnak, vagyis üveget” – mondta Patrick Egan Boisset. Kompromisszumos megoldásként a pincészet azóta a hagyományosnál könnyebb üvegpalackokba tölti a Beaujolais Nouveau borait. A bordeaux-i székhelyű Szőlő és Bortudományi Intézet aggodalmát fejezte ki az újítás miatt, miután egy tavaly készült tanulmány szerint a műanyagpalackokban tárolt fehérborok mindössze félévig maradnak frissek. Mark Kaufman, a Boisset és Naked pincészetek PET-palackjainak gyártásáról gondoskodó EnVino illetékese azonban visszautasította a tanulmány eredményeit, mondván, a műanyag palackok nem a felnyitásuk előtt több évnyi tárolást igénylő, drága boroknak készülnek. “Azok a borok kevesebb mint a piac három százalékát teszik ki. Mi pedig a másik 97 százalékot célozzuk meg” – zárta rövidre a kérdést.

Ajánlott tartalom

AM: nemzetstratégiai kérdés a hazai vetőmagágazat

Nemzetstratégiai kérdés a hazai vetőmagágazat. A hazai agrártermelés hosszú távú fenntarthatóságához alapjaiban járulnak hozzá a hazai, kiváló minőségű vetőmagok és szaporítóanyagok - mondta Farkas Sándor, az Agrárminisztérium (AM) parlamenti államtitkára csütörtökön Szarvason, az I. Országos Vetőmag-gazdálkodási Konferencia megnyitóján a tárca közleménye szerint.