Franciaország nagyvárosi levegője szennyezett

Az Európai Bizottság 2018 májusában fordult az Európai Bírósághoz, csaknem egy évtizedes figyelmeztetés sorozat után. Franciaország egyike azoknak a tagállamoknak, amelyek ellen az európai uniós intézmények intézkedéseket akarnak foganatosítani a fennálló problémával kapcsolatban. A bírósági döntés megnyitja az utat esetleges szankciók bevezetéséhez, ha a helyzet nem javul. A légszennyezés Franciaország 42 nagy lélekszámú városát sújtja, többek között Párizst, Lyont, Marseille-t, de az Alpok “főbejáratának” számító Arve völgyét is, ahol az autópályákon gyakoriak a dugók. Franciaország nem vitatja ugyan a határérték áthágását, de azzal érvel, hogy az európai levegőminőségi jogszabályokat az alkalmazásuk során felmerült strukturális nehézségek fényében kell értékelni” – emlékeztetett állásfoglalásában a luxembourgi székhelyű uniós bíróság. A EUB bírái számára ugyanakkor az uniós jog előírja, hogy kötelezhessék a tagállamokat: ha magas szennyeződés tapasztalható, készíteniük kell egy, a levegő minőségével kapcsolatos tervet, és gondoskodniuk kell arról, hogy a veszélyességi időtartam “a lehető legrövidebb legyen”. A bíróság hangsúlyozta: “Franciaország nem hozta meg kellő időben a megfelelő intézkedéseket”. Ennek kapcsán utalt arra, hogy a határérték túllépés már 7 éve tart. A Európai Környezetvédelmi Ügynökség által kibocsátott legfrissebb jelentés szerint a nitrogén-dioxid (NO2) 68 000 idő előtti halálesetért felelős évente az EU-ban.

Ajánlott tartalom

Az Egyesült Királyságban 12. hónapja csökkent zsinórban a járműgyártás

Az éves szintű visszaesés 11,6 százalék volt a brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) honlapjára fölkerült adatok szerint.