Gáz se, korom se, Porsche

Hiába szalonképes a hibrid technológia, vannak területek, ahol eddig nem tudta megvetni a lábát. Ilyen a túrakocsik luxuskategóriája is – pontosabban ilyen volt a Porsche Panamera megjelenéséig.

Sajátos kutyaszorítóban vannak az exkluzív sport- és luxuskocsik gyártói: még környezetvédelmi megfontolásból sem köthetnek kompromisszumot a menettulajdonságok terén, ugyanakkor egyre kevésbé engedhetik meg maguknak, hogy elsétáljanak a modern hajtáslánc-technológiák mellett.  Nem véletlen, hogy eredetileg a Porsche is a Cayenne luxusterepjáróban vezette be benzin-elektromos hajtásláncát; a szegmens vevőköre ugyanis fogékonyabb az újabb technológiák iránt, míg például a 911-es modellcsalád vásárlói vélhetően fáklyát és vasvillát ragadnának, ha a gyártó szakítani szeretne a hajtott hátsó tengely mögé beépített boxermotor koncepciójával. Előbb-utóbb persze erre is sor kerül majd, és a Panamera kiváló átmenetet képez a folyamatban: bár formaterve leginkább egy négyajtós 911-esre emlékeztet, műszakilag a Cayenne rokona, társadalmi rangja pedig fiatal kora ellenére mindkettőnél erősebb.
Ahogy a Cayenne fedélzetén, itt is egy feltöltött hathengeres benzinmotor és egy nyolcfokozatú automata sebességváltó párosához csatlakozik az a 47 lóerős villanymotor, amely egyben generátorként és indítómotorként is szolgál. A 333 lóerős V6-os és a váltó közé, kuplungokkal leválaszthatóan beépített motor önállóan is képes meghajtani az autót: a négyüléses grand tourismo mintegy két kilométert képes megtenni pusztán a csomagtartóban elhelyezett nikkel-fémhidrid akkumulátorok energiájával. Az elektromos üzemmódban elérhető legnagyobb sebesség 85 km/óra. A Panamera, akárcsak a hajtáslánc-donor Cayenne, állandó sebességű utazásnál képes „kinyomni a kuplungot”, azaz teljesen leválasztani a hajtásláncról a benzinmotort, így csökkenthetők a mechanikus veszteségek, és ezzel együtt az energiafelhasználás.

 
A júniustól kapható Panamera S Hybrid várhatóan néhány százalékkal drágább lesz, mint a 400 lóerős V8-assal hajtott Panamera 4S, ám azzal szemben alapáron kínálja majd az adaptív légrugózást. A 380 lóerős hibrid Porsche álló helyzetből 6,0 másodperc alatt éri el a százas tempót, végsebessége 270 km/óra, az igazi szenzáció azonban a 6,8 literes átlagfogyasztás, illetve a 159 g/km CO2-kibocsátás, ami a kétliteres dízelmotorral szerelt, középkategóriás szedánok emissziójának felel meg. Tiszta üzem ide vagy oda, a Panamera mégis csak egy Porsche, ezért környezetvédelmi teljesítményének értékelésére egy vadonatúj mértékegységet alkottak a tervezők. 2,4 lóerő jut minden egyes, kilométerenként kibocsátott grammnyi széndioxidra – és ez azért rögtön izgalmasabban hangzik.

Ajánlott tartalom

NGM: fókuszban a magyar járműipari beszállítók, szintet lépett a magyar-kínai elektromos járműipari együttműködés

A Nemzetgazdasági Minisztérium szervezésében nagy érdeklődés mellett valósult meg a második, új energia meghajtású járművek tematikájú (NEV) magyar-kínai kerekasztal - tájékoztatta az MTI-t a tárca szerdán.