A Greenpeace környezetvédő szervezet mintegy tizenöt aktivistája elzárta egy uránt külföldre szállító vonatszerelvény útját csütörtökön hajnalban Párizsban, ezzel adva nyomatékot ama követelésüknek, hogy hirdessenek moratóriumot a nukleáris hulladék exportjára.

Greenpeace-aktivisták elzárták egy uránszállítmány útját Párizsban

A Greenpeace környezetvédő szervezet mintegy tizenöt aktivistája elzárta egy uránt külföldre szállító vonatszerelvény útját csütörtökön hajnalban Párizsban, ezzel adva nyomatékot ama követelésüknek, hogy hirdessenek moratóriumot a nukleáris hulladék exportjára.

Az aktivisták Valenton – Párizs keleti elővárosa – pályaudvarán a szerelvény előtt és mögött a vasúti sínekhez láncolták magukat. A vonat Oroszországba szállít szegényített uránt.
Axel Renaudin Greenpeace-szóvivő elmondta: remélik, hogy tíz órán át ki tudnak tartani és a lehető legtovább lassíthatják a szerelvény haladását.
A környezetvédő szervezet szerint a szállítmány az EDF francia villamosművek és az Areva energetikai cég tulajdona, s Párizsból a nyugat-franciaországi Montoir-de-Bretagne-ba vinnék tovább, ahonnan egy orosz teherhajó szállítaná Oroszországba.

Az Areva korábban azt közölte, hogy a szegényített uránt újrafeldolgozásra szállítják Oroszországba – Franciaország ugyanis nem rendelkezik az ehhez szükséges létesítményekkel -, majd francia atomerőművekben hasznosítanák újra a hasadóanyagot.
A Greenpeace vitatja, hogy az uránt újrafeldolgozásra vinnék külföldre, s úgy látja, nukleáris hulladék exportjáról van szó. A szervezet szerint az Areva és egy másik vállalat, az Urenco az elmúlt tizenöt évben közel 140 ezer tonna nukleáris hulladékot küldött Oroszországba. A környezetvédő mozgalom moratórium bevezetését követeli a nukleáris hulladék exportjára.

Ajánlott tartalom

Energiatakarékosság új-generációs típusházzal

Szinte az összes, az ÉMI szentendrei Nemzeti Mintaházparkjába tervezett 9 bemutató épület kivitelezése elindult 2024 október közepén. Ezek között a Leier Rába típusháza lesz az egyetlen olyan ház, amely nem könnyűszerkezetes technológiával épül, és amely a tervek szerint 2025. márciusára el is készül.