Guruló napelemes rendszer

A közelmúltban jelentette be az egyik nagy nemzetközi busztársaság, hogy járműveit napelemekkel látja el. Ezzel a szervezet még csak kísérletezik, de nagy reményeket fűz a technológiához.

Az egyik legnagyobb nemzetközi busztársaság napelemes rendszert épített be a Dortmund és London között közlekedő menetrendszerinti járatára. A fotovoltaikus szerkezet a busz elektromos rendszerét látja el energiával, ami ezáltal csökkenti a jármű üzemanyag felhasználást és szén-dioxid-kibocsátást. A buszok tetejére olyan vékony rétegű napelemfólia került, ami nem változtatott lényegében a jármű tömegén és aerodinamikai tulajdonságain. A flexibilis szolár szőnyeget kimondottan közlekedési eszközökön való felhasználásra fejlesztették ki, amit más járműveken (teherautókon) már korábban is sikerrel alkalmaztak. Emellett egy töltésvezérlő segíti a kommunikációt a napelemes rendszer és a busz váltóáramú generátora között. Erre azért van szükség, mert normál esetben a busz akkumulátorát a generátor tölti (üzemanyag felhasználásával), így viszont napsütéses időben ezt a funkciót a fotovoltaikus berendezés tudja biztosítani.

VÁRT, ÉS VALÓS EREDMÉNYEK SZÁMOKBAN

Az eddig próbaidőszak eredményeit nézve a buszok 100 kilométerenként átlagosan 1,7 liter gázolajat takarítottak meg a napelemes rendszernek köszönhetően. Amennyiben ezt a járművek által megtett napi 600 kilométeres távolságban vizsgáljuk, akkor már több mint 10 liter megspórolt üzemanyagról beszélhetünk. Igen kedvezőknek mondhatók ezek a számok is, viszont ki kell emelni, hogy a tesztelés nem nyári időszakban zajlott, így várhatóan a megtakarítás még kedvezőbb lesz ezen időszakban. A tesztidőszakot követően kiértékelik az eredményeket és megvizsgálják annak a lehetőségét, hogy még több járműre, vagy akár a teljes flottára kiterjesszék ezt a technológiát. Emellett a társaság teljesen elektromos távolsági buszok üzemeltetését is tervezi, melyekhez szintén jó megoldásnak látja a napelemes rendszerek integrálását.

MIÉRT IS ELŐNYÖS A NAPELEMES RENDSZER A TÁVOLSÁGI BUSZOKON?

Egyrészt ezek a járművek állandóan úton vannak, vagyis szüntelen fogyasztói az üzemanyagnak, és kibocsátói a káros anyagoknak. A napelemes rendszerrel az üzemanyag-felhasználás és az emisszió számottevően leredukálható. A társaság buszflottája sokat ad a kényelmi szolgáltatásokra. Ezek többsége pedig jelentős energiát igényel. Az utasok szükséglete pedig kielégíthető azáltal, hogy a járművek USB töltőnyílásait, konnektorait, légkondicionálóját és wifi-hálózatát a beépített napelemek látják el energiával.

Ajánlott tartalom

Energiatakarékosság új-generációs típusházzal

Szinte az összes, az ÉMI szentendrei Nemzeti Mintaházparkjába tervezett 9 bemutató épület kivitelezése elindult 2024 október közepén. Ezek között a Leier Rába típusháza lesz az egyetlen olyan ház, amely nem könnyűszerkezetes technológiával épül, és amely a tervek szerint 2025. márciusára el is készül.