Guruló napelemes rendszer

A közelmúltban jelentette be az egyik nagy nemzetközi busztársaság, hogy járműveit napelemekkel látja el. Ezzel a szervezet még csak kísérletezik, de nagy reményeket fűz a technológiához.

Az egyik legnagyobb nemzetközi busztársaság napelemes rendszert épített be a Dortmund és London között közlekedő menetrendszerinti járatára. A fotovoltaikus szerkezet a busz elektromos rendszerét látja el energiával, ami ezáltal csökkenti a jármű üzemanyag felhasználást és szén-dioxid-kibocsátást. A buszok tetejére olyan vékony rétegű napelemfólia került, ami nem változtatott lényegében a jármű tömegén és aerodinamikai tulajdonságain. A flexibilis szolár szőnyeget kimondottan közlekedési eszközökön való felhasználásra fejlesztették ki, amit más járműveken (teherautókon) már korábban is sikerrel alkalmaztak. Emellett egy töltésvezérlő segíti a kommunikációt a napelemes rendszer és a busz váltóáramú generátora között. Erre azért van szükség, mert normál esetben a busz akkumulátorát a generátor tölti (üzemanyag felhasználásával), így viszont napsütéses időben ezt a funkciót a fotovoltaikus berendezés tudja biztosítani.

VÁRT, ÉS VALÓS EREDMÉNYEK SZÁMOKBAN

Az eddig próbaidőszak eredményeit nézve a buszok 100 kilométerenként átlagosan 1,7 liter gázolajat takarítottak meg a napelemes rendszernek köszönhetően. Amennyiben ezt a járművek által megtett napi 600 kilométeres távolságban vizsgáljuk, akkor már több mint 10 liter megspórolt üzemanyagról beszélhetünk. Igen kedvezőknek mondhatók ezek a számok is, viszont ki kell emelni, hogy a tesztelés nem nyári időszakban zajlott, így várhatóan a megtakarítás még kedvezőbb lesz ezen időszakban. A tesztidőszakot követően kiértékelik az eredményeket és megvizsgálják annak a lehetőségét, hogy még több járműre, vagy akár a teljes flottára kiterjesszék ezt a technológiát. Emellett a társaság teljesen elektromos távolsági buszok üzemeltetését is tervezi, melyekhez szintén jó megoldásnak látja a napelemes rendszerek integrálását.

MIÉRT IS ELŐNYÖS A NAPELEMES RENDSZER A TÁVOLSÁGI BUSZOKON?

Egyrészt ezek a járművek állandóan úton vannak, vagyis szüntelen fogyasztói az üzemanyagnak, és kibocsátói a káros anyagoknak. A napelemes rendszerrel az üzemanyag-felhasználás és az emisszió számottevően leredukálható. A társaság buszflottája sokat ad a kényelmi szolgáltatásokra. Ezek többsége pedig jelentős energiát igényel. Az utasok szükséglete pedig kielégíthető azáltal, hogy a járművek USB töltőnyílásait, konnektorait, légkondicionálóját és wifi-hálózatát a beépített napelemek látják el energiával.

Ajánlott tartalom

Áramot termel és árnyékot ad: miért választják egyre többen a napelemes parkolótetőket?

Még közel sem olyan sok tetőn jelentek meg napelemek itthon, mint tőlünk nyugatabbra, de máris itt egy másik remek lehetőség. Napelem ugyanis máshová is kerülhet, mint családi házak vagy középületek tetejére.