Gyerekcipőben jár a környezetkímélő autózás

A WWF Magyarország és a Toyota Motor Hungary 2011-ben közös projektet indított a vállalati autóflották károsanyag kibocsátásának csökkentése és egy racionálisabb, biztonságosabb és olcsóbb vezetési stílus, az eco-driving (öko-autózás) elterjesztése érdekében.

Fő céljuk a levegőbe bocsátott károsanyagok – elsősorban üvegházhatású gázok – csökkentése, és az autóhasználat ésszerűbbé tétele. „A tudatos közlekedés rendkívül fontos lenne környezetünk védelme szempontjából, így a tömegközlekedési eszközök fokozott használata, vagy a valós igényeknek megfelelő autóhasználat. Hazánkban a közlekedési ágazatokon belül messze a közúti közlekedés bocsátja ki a legtöbb károsanyagot, melynek egy jelentős része elkerülhető lenne például a megfelelő vezetési technikák alkalmazásával. Külföldön nem ritka, hogy a jogosítvány megszerzésének feltétele az öko-vezetési technikák elsajátítása is.” – mondta Figeczky Gábor, a WWF Magyarország igazgatója. A projekt során felmérést végeztek mind a nagyvállalatok, mind a kis- és középvállalatok körében arról, hogy működésük során, valamint autóflottájukkal kapcsolatos döntéseknél milyen súllyal esnek latba a környezeti szempontok, mennyire figyelnek oda az üzemanyag-fogyasztásukra és károsanyag-kibocsátásukra.
A nagyvállalatok esetében érdekes, olykor ellentmondásos eredményeket mutat a kutatás. Míg a vállalatok 62 %-a szerint a környezeti problémák közül kiemelten fontos az éghajlatváltozás és szintén 62 %-uk tesz is bizonyos intézkedéseket az üvegházhatású gázok kibocsátásnak csökkentéséért, addig csupán kb. 30 %-uk méri egyáltalán a kibocsátásait.

A felmérésből az is kiderül, hogy a vállalatok számára nem egyértelmű az üzemanyag-fogyasztás és az üvegházhatású gázok kibocsátása közti összefüggés. További tanulság, hogy még az üzemanyag-fogyasztást kiemelten fontosnak tartó vállalatok között sem nagyon találtunk belső ösztönző rendszert, vagy bármilyen szabályozást, belső útmutatást az autóhasználatra vonatkozóan. A vizsgált 100, autóval rendelkező kis- és közepes vállalat – saját bevallása szerint – 91 %-a tesz környezete megóvásáért lépéseket ám konkrétumként leginkább az amúgy is kötelező intézkedéseket említették (pl.: hulladékkezelés). A belső kibocsátás és energiahasználat-csökkentési célokat a kis- és közepes vállalatok 54 %-a kifejezetten az autóhasználathoz köti, mely azonban nagyban összefügg a költségmegtakarítási intézkedésekkel, nem a környezeti teljesítmény javítása a fő motiváció. Az autók környezettudatos használatának elősegítésére 15 %-uk alkalmaz belső pénzügyi vagy egyéb ösztönzőket, 11 %-uk pedig oktatással (eco-driving) segíti elő a takarékos magatartást.

“Meglehetősen gyerekcipőben jár még a környezetkímélő vezetés Magyarországon.” – mondta Varga Péter, a Toyota Motor Hungary Kft. PR és marketingkommunikációs vezetője. „A projekt segítségével fel szeretnénk hívni nem csupán a vállalatok, hanem minden ember figyelmét is arra, hogy ha okosan használják autóikat, azzal a környezetnek és a saját pénztárcájuknak is jót tesznek, tehát mindenki nyer.”– tette hozzá. A WWF ennek a témának szentelt weboldalán, a valts.wwf.hu-n teljes körűen körbejárjuk a zöld autózás témakörét, az autóvásárlástól egészen a jármű roncstelepre kerüléséig. Mindezt érdekes információkkal, meghökkentő adatokkal és olyan tippekkel tesszük, melyek segítségével havi több ezer forintot is spórolhatnak az autótulajdonosok.

Ajánlott tartalom

Rekordszámú autót adott el a Volvo Cars az első negyedévben

A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8 milliárd svéd korona (230,86 milliárd forint) működési bevételre tett szert az idei első negyedévben, ami 8 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest - derül ki a cég honlapjára szerdán feltöltött adatokból.