Harminc magyar gyártású elektromos busz fog közlekedni a brüsszeli reptéren

Ha netán bárkinek kétsége lett volna még afelől, hogy a kínai autóbuszok egyértelműen és tiszteletet parancsolóan megérkeztek Európába, azoknak csattanós választ ad a BYD, amely ezúttal az Európai Unió központjába, Brüsszelbe szállít nem kevesebb, mint 30 darab tisztán elektromos hajtású autóbuszt.

A 12 méteres BYD eBus (K9UB) szóló villanybuszok ráadásul az ország legforgalmasabb légikikötője, a brüsszeli Zaventem nemzetközi repülőtér forgalmát segítik majd. A járműveket nemrég ünnepélyes keretek között adták át a megrendelőnek, az első példányok pedig az elmúlt héten már szolgálatba is álltak. Hazai szempontból nem mellékes, hogy gyártás terén nekünk magyaroknak is osztottak lapot, hiszen a zéró emissziós autóbuszok mindegyike a BYD komáromi üzemében látta meg a napvilágot.

Az elektromos autóbuszok a repülőtereken talán még hamarabb átvehetik a főszerepet, mint a városi forgalomban – a műfajban élen járó Cobus vezetősége nemrég meg is jósolta a belső égésű motorral hajtott reptéri buszok kimúlását -, így értelemszerűen a normál városi szegmensben piacvezető pozíciót betöltő BYD sem szeretne kimaradni a komoly üzleti lehetőségeket rejtő “torta” újraosztásából. A mostani már a második alkalom, hogy egy európai repülőtér a kínai cégóriás elektromos autóbuszait választja. Még 2015 júniusában az Amszterdam-Schiphol repülőtér szerzett be összesen 35 darab BYD villanybuszt, melyek akkor a világ első repülőtéri szolgálatot ellátó elektromos autóbuszai közé tartoztak. A most átadott kocsik megrendelője a Brüsszel-Zaventem repülőtér fenntartója, a Brussels Airport Company (BAC) társaság. A harminc darabos BYD-flotta alkalmazás szempontjából két részre oszlik: négy autóbuszt normál közforgalomban (ún. “landside” üzemmódban) használnak majd, míg a fennmaradó 26 darab eBus kapja a tényleges “airside” feladatokat. Ez utóbbi kocsik a repülőtér területén belül szállítják majd az utasokat a repülőgépek és a terminál épülete között, vagyis a jól ismert apron-buszok megszokott szerepkörét látják el. A gyártó 10 évre szóló szerződést is kötött a repülőtérrel a járművek folyamatos, zavartalan működését lehetővé tevő karbantartási szolgáltatások biztosításáról.

A háromajtós, 2-2-2 ajtóképletű, teljes hosszban alacsonypadlós (low floor) buszok fedélzetén minden olyan kényelmi extra helyet kap, amely 2019-ben egy korszerű városi autóbusztól elvárható: a légkondicionáló és a fedélzeti WiFi mellett a mobil eszközök töltésére szolgáló USB-csatlakozók is megtalálhatók az utastérben, a vizuális utastájékoztatásért felelős LCD-kijelzőkön pedig a repülőjáratokkal kapcsolatos aktuális információk jelennek meg. Az apron-feladatokat ellátó buszok utasterében a repülőtéri felhasználáshoz igazodva viszonylag kevés az ülőhely és ebből adódóan sok az állóhely, az A-tengely mögött pedig poggyásztartó polcok is elhelyezésre kerülnek. A négy darab “landside” autóbusz berendezése a normál városi alapkiviteléhez áll közelebb.

A buszok mozgatását a BYD városi típusaiban már bizonyított lítium-vasfoszfát akkumulátorcsomag biztosítja, 320 kWh összkapacitású kivitelben. A buszok a 2 x 150 kW csúcsteljesítményű kerékagymotoros hajtást kapják. A járművek üzemeltetéséhez szükséges elektromos töltőrendszer természetesen ugyancsak a kínai gyártótól származik, az összesen 30 darab, éjszakai töltést biztosító CCS rendszerű plug-in töltőoszlop a terminál területén kap helyet.

Ami a magyarországi összeszerelést illeti, a járművek a gyártás során igen szigorú és többszöri gyártásközi ellenőrzésen estek át, miközben a folyamatot maguk a vevők is szorosan nyomon követték. A buszok a gyári üzemi próbákat, valamint a Komáromban megtartott kétszer 300 kilométeres futáspróbákat követően, független műszaki szakértők általi végellenőrzés után kerültek kiszállításra, ahol az utolsó, reptéri vizsgálatok után kapták meg a forgalmi engedélyt. A teljes cikk itt olvasható.

kép: magyarbusz.info

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.