Hazai gyártású a napelemes faautó

Szombathely hamarosan új látványosságokkal büszkélkedhet, egy pár fából készült autóval, melyeket nem csak csodálni, de használni is lehet. A járművek készítője elárulta nekünk, hogyan jutott el idáig a faautó ötlete.

Kovács Gábor, szombathelyi építészmérnök leleményes találmányait mutatjuk be azok fejlődési sorrendjében. Míg az első faragott járművet a mérnök ma már csak nézegetésre ajánlja, a legutóbbi találmány közúton hivatalosan is engedélyezett gépjármű lett.   Az első fa jármű 2006-ban készült, a „Nagyvelocipéd” nevet viseli. Nem véletlen a név, első kerekei magasabbak a hátsónál, hasonlóan az igazi velocipédekhez. Tervezője magassága miatt használatra nem ajánlja, mégis ez a darab volt a későbbiek ihletadója. A 2007-ben készült „Kisvelocipédet” már Kovács Gábor is rendszeresen használja. Alacsonyabb első kereke miatt könnyebb vele a haladás. A Nagyvelocipédhez hasonlóan ez is fenyőfából készült.

2008-ban jött az igazán meghökkentő érdekesség; a kétéltű faautó. Fémvázas tartószerkezetére épült a fenyőfa karosszéria, hivatalos megnevezése emberi erővel hajtott lassú jármú. Kétéltű lévén, szárazföldön 25, vízen 8 km/h-val képes haladni a nagyjából három évig készült járgány. Elkészült egy napelemes faautó terve is, de ezt Kovács Gábor még a legyártás befejezése előtt felajánlotta az árvízkárosultak részére. Még nem tudni, hogy találnak-e egy szerencsés tulajdonost a járműnek, vagy elárverezésre kerül.

A legújabb jármű egy elektromos tricikli, mely a Nemzeti Közlekedési Felügyelet hatályos jogszabályai alapján készült, így részt vehet a közúti forgalomban is. Mindhárom kerék rugózott, teleszkópos. A két napeleme által gyűjtött áramot 16 db lítiumos akkumulátor tárolja. A beépített Battery Management System felügyeli a töltöttség állapotát.
A gépjármű- tervezőjének előzetes számításai szerint- napsütés nélkül 45-50 km-es távot is képes megtenni. Napsütésben ez a távolság gyakorlatilag végtelen. Ha útközben beborulna az ég, egy benzinkúton is lehetséges feltölteni az akkumulátort. A faautó sebessége elérheti a 30-35 km/h-t is. A hivatalos próbaút augusztusra várható, még folyik a jármű tökéletesítése, melyhez hozzátartozik az utánfutó és az ötpontos biztonsági övvel ellátott gyerekülés felszerelése is.

Eközben Kovács Gábor már egy újabb tervet eszelt ki, a kétszemélyes „taxi jellegű” napelemes faautót, melyet Szombathely főterére szánt. A faautó tartozéka egy „Tourist guide rendszer” lesz, mely több idegen nyelven is informál a helyi látványosságokról. Reméljük, minél hamarabb megvalósul a terv, és nemcsak Szombathelyen, de más városokban is találkozhatunk a fa idegenvezető-járművel.

Ajánlott tartalom

A BYD 100 milliárd jüant invesztál intelligens technológiái fejlesztésébe

A BYD 100 milliárd jüant invesztál intelligens technológiái további fejlesztésébe, célja a mesterséges intelligencia és az autóipar rendszereinek összehangolása, és ez által a mindennapi autózás kényelmesebbé, biztonságosabbá tétele - közölte a kínai autógyártó abból az alkalomból, hogy átadták a márka tízmilliomodik, új energiákkal hajtott modelljét tulajdonosának.