Hazatért a hidrogén-karaván

A hidrogénautó bizonyított: sikeresen teljesítette több mint harmincezer kilométeres útját a Mercedes üzemanyagcellás autókból álló konvoja.

Néhány liter kristálytiszta víz: mindössze ennyi égéstermék hagyta el a három B-osztályú Mercedes kipufogócsövét, amikor január végén Stuttgartból elrajtolva, 14 országon át megkerülték a Földet. A komoly túra az üzemanyag-cella megbízhatósága mellett arra is rávilágított, hogy a globális hidrogéntöltő infrastruktúra foghíjassága nem csupán elméleti probléma, hanem immár gyakorlati kerékkötője is a környezetbarát hidrogénautók elterjedésének.
A három egyforma autó a Mercedes otthonából, Stuttgartból indult útnak, hogy hidrogén-tartályaikat legkésőbb 400 kilométerenként újratöltve bejárják a világ tizennégy országát. Eközben találkoztak belvárosi dugókkal, kanyargós másodrendű aszfaltcsíkokkal, unalmas autópályákkal és úttalan utakkal – hidrogéntöltő állomással viszont csak elvétve. Az egész út során mindössze kétszer állhattak be valódi, telepített kútoszlophoz, ezért a folyamatos üzemanyag-ellátást a Mercedes stratégiai partnere, a Linde biztosította: egy mozgó tankerből mintegy százharmincszor töltötték fel az autók tartályait.

hidrogénautó
A két vállalat egyébként a napokban bejelentette, hogy harminc H2-kutat létesít Németországban. Ez egyfelől hatalmas eredmény, ha azt tekintjük, hogy jelenleg az egész világon csupán kétszáz helyen tölthetnénk fel hidrogén¬-készleteinket, ám csupán csepp a tengerben, ha elfogadjuk a Mercedes számításait, amelyek szerint a teljes német piac megnyugtató lefedettségéhez ezer töltőállomásra lenne szükség. Az emissziómentes trió egyébként meghibásodásoktól mentesen teljesített a hetven, vezetéssel töltött nap során. A leghosszabb, egy nap alatt megtett távolság 648 kilométer volt, amelyre Kazahsztánban került sor – ott, ahol a konvoj egyetlen (vétlen) balesetét is elszenvedte. Az ütközésben szerencsére nem sérült meg a hajtáslánc, így az összetört autó végül folytathatta útját.

 

A B-osztályok egyébként minden elismerést megérdemelnek: az újfajta páramentesítő rendszernek köszönhetően immár nem fagyhat bele a víz a cellákba, így az autók -25 Celsius fokig problémamentesen üzemelnek. A három darab üzemanyagtartály összesen csaknem 12 kilogramm hidrogént tárol; ezekből keletkezik az üzemanyagcellában az az elektromos áram, amelyet lítium-ion akkumulátoraiban tárol, majd a 137 lóerős, 290 Nm nyomatékú villanymotor révén alakít át hajtóerővé a rendszer. Ezek a paraméterek egy kétliteres benzinmotoros autóénak megfelelő menetteljesítményekhez segítik hozzá az F-Cell B-osztályt, miközben a jármű fogyasztása a teszt során átszámítva csupán 3,3 liternyi gázolajnak felelt meg.

Ajánlott tartalom

Energiatakarékosság új-generációs típusházzal

Szinte az összes, az ÉMI szentendrei Nemzeti Mintaházparkjába tervezett 9 bemutató épület kivitelezése elindult 2024 október közepén. Ezek között a Leier Rába típusháza lesz az egyetlen olyan ház, amely nem könnyűszerkezetes technológiával épül, és amely a tervek szerint 2025. márciusára el is készül.