Izgalmas újszerűséggel használja ki a Saab a hibrid hajtás lehetőségeit, bebizonyítva, hogy a benzines-elektromos meghajtás a takarékosság mellett egyéb előnyöket is rejt.
A harmincas években alapított Saab hamarabb készített repülőgépeket, mint gépkocsikat, és így szerzett aerodinamikai tapasztalatait mindig is sikerrel kamatoztatta az autógyártásban. A PhoeniX azonban minden eddigi modelljüknél radikálisabban kezeli a légáramlatok kérdését: a tetőkeretek íve ahelyett, hogy belefutna a C-oszlopba, egy merész hurkot leírva hatalmas légterelőt rajzol ki az autó két oldalán. Ez, valamint az oldalsó küszöbök és a far speciális kialakítása összességében rendkívül kedvező légellenállási együtthatót (0,25 Cw) eredményez – ez az áramvonalasság az első lépés a takarékos, környezetbarát üzemhez.
A PhoeniX ugyanis – sportos forma ide vagy oda – alapvetően a Saab józan, skandináv szellemiségének gyümölcse. Ez részben az olyan, praktikus megoldásokban nyilvánul meg, mint a két részre osztva nyitható, fiókként kihúzható csomagtartó, vagy a legfrissebb telekommunikációs trendekhez igazodó fedélzeti szórakoztató és információs rendszer. Az okostelefonokból ismert Android operációs rendszer alkalmazása nem csak geg, hiszen ahhoz egyedülálló módon külső fejlesztők is kidolgozhatnak különféle programokat, funkciókat, vagyis a vevők autójuk kommunikációs képességeit is testre szabhatják. Az intelligens kezelőfelület izgalmasan hangzik, de mindenekelőtt az új fejlesztésű, hibrid hajtáslánc érdemel figyelmet. Ennek belső égésű eleme egy 200 lóerős, 1,6 literes benzines turbómotor start-stop rendszerrel. Az első kerekeket hajtó, potens erőforrás erejét a hátsó tengelynél elhelyezett, 34 lóerős villanymotor egészíti ki – ez egy apró, 1,1 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorcsomagból nyeri erejét, és háromféle üzemmódban működtethető. Öko módban olyankor segít be a hajtásba, amikor a benzinmotor rossz hatásfokkal üzemelne (például a meg-megtorpanó városi forgalomban), ami jelentős fogyasztáscsökkenést eredményez: a PhoeniX átlagfogyasztása mindössze öt liter, ami a 234 LE tükrében mesésen szép adat.
Nem is akkor érvényes persze, ha a teljes potenciált kiaknázzuk. A hibrid hajtás ’sport’ üzemmódban aktív menetstabilizálóként is szolgál, azaz a megcsúszó kerekek fékezése helyett a hajtóerő programozott megosztásával képes eleve megakadályozni a stabilitásvesztést. Emellett másfél másodperccel javítja az autó gyorsítóképességét (5,9 mp), és elsimítja a váltáskor jelentkező rántásokat. A harmadik üzemmód csúszós útfelületen, meredek emelkedőn segít a vezetőnek, és mindenkor stabil erőátvitelt biztosít a kerekek és az út között.