Hibrid robogó az Őrségből

Háromévnyi fejlesztés után bemutatta különleges robogóját a hazai Antro-csoport. A pöttöm jószág több technikai újdonságot is hoz, legfontosabb értéke azonban az, hogy magyar fejlesztés.

Az Őriszentpéteren működő Antro Kht. 2008-ban tette le névjegyét az autóipar asztalára: akkor bemutatott, Solo-Duo projektnevű autójuk a hagyományos hibridek kettős üzemét pedálhajtással egészítette ki. Ráadásul a háromszemélyes városi járművek párban összekapcsolhatók voltak, hogy hátfaluknál összenőve hosszú távú utazóautóként szolgáljanak. A Solo nem tűnt el a süllyesztőben, épp csak túl korán érkezett a piacra (a Time magazin például tavaly, kétévesen vette azt fel a világ ötven legfontosabb találmánya közé), ezért fejlesztői úgy gondolták, a belőle szerzett tapasztalatokat érdemes volna egy másik, olcsóbb, ezért széles körben elfogadhatóbb formában kamatoztatni.


Így esett a választás a robogóra, aminek piaca az előrejelzéseknél másfélszer nagyobb ütemben növekszik évről évre. A Moveo nevű robogó alapgondolatát egyébként már ötödik éve érlelik magukban az alkotók, a konkrét megvalósítás azonban csak 2008-ban vette kezdetét. Az első, járóképes prototípust másfél éves, megfeszített fejlesztőmunka követte, és ennek nyomán 2011. március 31-én a sajtó nyilvánossága előtt is bemutathatták a Moveo végleges, szériaérett példányát. Alkotói a Moveót olyan kiegészítő közlekedési eszköznek szánják, ami komfortos és környezetbarát összeköttetést jelenthetne otthonunk és a tömegközlekedési csomópontok között. Ennek megfelelően a Moveo ötletes csuklómechanizmusok segítségével nagyjából utazóbőrönd méretűvé hajtogatható össze, így akár egy autó csomagtartójában, akár vasúton vagy buszon szállítható. A hordozhatóság persze nem sokat ér, ha nem tudjuk megemelni a kompakt járművet, ezért a fejlesztés során 25 kilós menetkész tömeget tűztek ki célul – a sajtótájékoztató résztvevői könnyedén emelgették a hazai formatervezésű, ám vonalaiban a klasszikus olasz robogókat idéző, egyszemélyes apróságot.


A különleges jármű szénszálas, kompozit héjszerkezete teherhordó elemként is szolgál, azaz feleslegessé teszi a külön váz alkalmazását, a hajtásra pedig a kerékagyba épített elektromotort alkalmaztak, ráadásul nemcsak hátul, hanem a világon első ízben elöl is. A Moveo menetteljesítményei értelemszerűen szerények: végsebessége 45 km/óra, hatótávolsága 35 km, illetve a lábtartók helyére szerelt pedálok intenzív használata esetén valamivel több. A maga nemében még olcsónak is tekinthető, hiszen tervezett 2400 eurós nettó ára bőven alatta marad a nyugat-európai piacokon fellelhető vetélytársakénak. A projekt a végső fázisába ért, már csak befektetőre van szükség ahhoz, hogy az Őrségben létrejöhessen a 160 munkahelyet teremtő gyár, amelynek kapuján a tervek szerint 15 000 darab Moveo gördülne ki évente.

Ajánlott tartalom

A napenergiával működő autók rejtélyes világa feltárul

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.