Hidrogén-üzemanyagcellás hibridbuszok Svájcban

A következő öt évben a PostAuto folyamatosan teszteli a tiszta hidrogénalapú üzemanyagcellás hajtás sajátosságait, amihez Brugg sűrű tömegközlekedési hálózata ideális körülményeket biztosít különböző domborzati adottságaival és változatos útfajtáival, melyben megtalálhatóak városi- és országutak, valamint kisvárosi utcák egyaránt.

A járműveket a PostAuto alvállalkozója a Vögtlin-Meyer AG üzemelteti, akinél lehetőség van a telephely területén található töltőállomáson újratankolnak a járműveket hidrogénnel, írja a vezess.hu. Az üzemanyagcellás buszprojektet Aargau kanton másfél millió svájci frankkal támogatja a Swisslos szerencsejáték alapból, mivel a PostAuto az ötéves teszt folyamán nagyjából  2000 tonna széndioxid kibocsájtásától óvja meg a környéket. A jelenlegi Citaro FuelCell Hybrid már a harmadik generációja a Mercedes-Benz hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszainak. Az aktuális változat, szemben az előzővel, már nem a hagyományos elektromos meghajtású járművek építési módszereivel készült, ahol a dízelmotor helyére egyszerűen csak egy villanymotort építettek. Mivel időközben elkészült a ZF folyamatos üzemben 120 kW leadására képes, elektromos agymotorokkal szerelt alacsonypadlós buszokhoz tervezett hídja, így az áramot most már közvetlenül a tengelyekhez vezethetik. Az üzemanyagcellák is sokat fejlődtek: élettartamuk jelenleg legalább öt év vagy 12000 munkaóra.

A hidrogénhajtású Citarók korábbi generációja még nem rendelkezett a hajtáshoz használható akkumulátorokkal sem, így az áramot a felhasználás pillanatában kellett kinyerni az üzemanyagcellákból. A jelenlegi változat azonban már lítium-ion akkumulátorokban tárolhatja az energiát, amivel indulás után akár kilométereket is megtehet az üzemanyagcellák üzeme, azaz vízgőzkibocsájtás nélkül, mely a hidrogén oxidációja során keletkezik. A változtatásoknak és az üzemanyagcellákat gyártó Ballard fejlesztéseinek köszönhetően a harmadik generációs Mercedes-Benz Citaro FuelCell Hybrid elődjénél akár 50 százalékkal kevesebb üzemanyaggal is beéri, ezért a korábbi kilenc tartály helyett ma már csak hét szükséges a 250 kilométeres hatótávolsághoz elegendő hidrogén tárolására.

A CHIC, azaz a Clean Hydrogen in European Cities európai uniós projekt részeként, öt európai város, 26 üzemanyagcellás utóbuszt állít napi forgalomba. A projekt célja, hogy fokozatosan megismertesse  a felhasználókat a hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszokkal, valamint, hogy segítséget nyújtson a buszflották ilyen buszokkal történő modernizálásához. A CHIC-ben ugyanúgy, mint a korábbi hasonló projektekben (CUTE – 2003, HyFLEET:CUTE – 2009) a Daimler Buses jelentős szerepet vállal. A második generációs, hidrogén-üzemanyagcellás Citaróból ezidáig 36 darab dolgozott három kontinens tizenkét szolgáltatójánál, ahol 140000 munkaóra alatt együttesen 2,2 millió kilométert tettek meg.

Ajánlott tartalom

Kényelmes és zöld megoldást kínál az új városi buszflotta

Forgalomba álltak az új maximidi buszflotta első járművei (Mercedes-Benz Citaro K) a fővárosban.