Hidrogénnel hajtott Suzuki robogó

A bürokrácia gyakran makacsabb kerékkötője a fejlődésnek, mint a technológia. De úgy tűnik, a Suzuki hidrogénhajtású robogóját a hivatalnokok sem tudták a feledésbe száműzni.

A közlekedés egészen máshogy néz ki a mérnökök és a jogalkotók nézőpontjából. A technikai lehetőségek például régóta adottak ahhoz, hogy pusztán elektromos jelek segítségével kormányozzuk, fékezzük autónkat, sőt igazából sofőrre is egyre kevésbé van szükség. A törvény azonban sokkal konzervatívabb, óvatosabb, hiszen minél kevesebb kockázattal találkozunk az utakon, annál jobb. Ezért is olyan hatalmas jelentőségű esemény, amikor egy-egy technológiát elismer az adminisztráció – pláne, ha olyasvalamiről van szó, amely az általános vélekedés szerint a legjobb eséllyel indulhat a kőolaj-alapú energiahordozók kiváltására, illetve pótlására. Márpedig most pont ez történt, hiszen az Unió hatóságai általános, páneurópai típusbizonyítványt állítottak ki a Suzuki üzemanyagcellás motorkerékpárja, a Burgman Fuelcell robogó számára. Magyarul mostantól az EU bármely tagországában bárki minden további nélkül forgalomba helyezheti a Suzuki 2009-ben bemutatott, majd az elmúlt egy évben intenzív közúti teszteken átesett ökorobogóját – attól az apróságtól eltekintve persze, hogy egyelőre nincs még hír a sorozatgyártásáról.

 
Bár az üzemanyagcellás járművek üzemanyaga hidrogén, hajtásukról villanymotor gondoskodik. A berendezés, amelytől nevüket kölcsönözték, elektrokémiai úton állít elő elektromos áramot: a fedélzeti tartályban tárolt hidrogént reakcióra késztetik a légköri oxigénnel, a folyamat mellékterméke tiszta víz. A hidrogén gyakorlatilag kimeríthetetlen mennyiségben áll rendelkezésre a földön, csakhogy a gáz szállítása, tárolása és főleg tankolása jelenleg megoldatlan probléma. A szakértők szerint legalább öt évnek kell még eltelnie ahhoz, hogy legalább a kontinens néhány központi régiójában, metropoliszaiban értékelhető sűrűségű töltőállomás-hálózat jöjjön létre.


A Burgman egyébként optimális választás a technológia kezdeti felhasználására. A hiányos töltőhálózat miatt 350 kilométeres hatótávolsága ellenére is leginkább helyi közlekedésre alkalmas, teljesen emissziómentes üzeme pedig különösen a városi forgalomban jelent előnyt. Ugyanakkor óriásrobogóként több helyet kínál a rendszerkomponensek (az üzemanyagcella, valamint a motorkerékpáron eddig alkalmazott legnagyobb, 700 bar üzemi nyomású hidrogéntartály) elhelyezésére, arról nem is beszélve, hogy a jármű alapkonstrukciója rendkívül kiforrott, elterjedt darab, ami a megbízhatóság és a költségek szempontjából egyaránt szerencsés. Már csak ezért is életképesebb, mint 2007-es előtanulmánya, a Crosscage, amely kereszt alakban nyitott vázával és közszemlére tett műszaki tartalmával mintha egy fantasztikus filmből lépett volna elő – onnan, ahová ma még technológiáját is soroljuk.

Ajánlott tartalom

Lefoglaltak Hollandiában 3500 kínai elektromos kerékpárt

A holland környezetvédelmi és közlekedési felügyelet ellenőrei lefoglaltak 3500, Kínából importált elektromos kerékpárt, mivel azok veszélyt jelentenek a közlekedésbiztonságra, és nem felelnek meg az ilyen jellegű közlekedési eszközökre vonatkozó hivatalos előírásoknak - idézte a felügyelet közleményét a Dutchnews hírportál hétfőn.